ANNONS

Höjde priset för lönsamheten - då sjönk försäljningen: "Bär frukt"

Fredrik Carling, vd på Hövding, blickar mot lönsammare tider
Foto: Lina Arvidsson

Närmar sig svarta siffror.

ANNONS

Försäljningen föll men resultatet förbättrades kraftigt. Det blev facit när Hövdning rapporterade sitt tredje kvartal, som bland annat innehållit en prishöjning. Bolaget sålde 23 323 hjälmar under kvartalet - en minskning med 18 procent jämfört med samma period förra året.

Det fick förvisso omsättningen att dala med 9 procent till 41,2 miljoner kronor under perioden. Men samtidigt stärktes EBITDA från en förlust på nästan 7 miljoner till en förlust på 959 000.

Planen har varit fortsatt tillväxt, förbättrad bruttomarginal och kostnadskontroll. Hittills i år, jämfört med föregående år, har vi 12 procent ökning av försäljningen, 50 procent högre bruttovinst samtidigt som vi reducerat operationella kostnader med 14 procent. I många aspekter ett år drivet av förändring för att kunna fortsätta tillväxt på ett lönsamt sätt framöver, säger Fredrik Carling, vd på Hövding, i en kommentar.

Nu siktar bolaget på ytterligare expansion utomlands. Inte minst på jättemarknaden Tyskland, dit fler och fler e-handlare riktar blickarna just nu.

Tyskland, som kommer kunna adresseras fullt ut, kommer att vara nyckelmarknaden för oss år 2022 och framåt. Med en ny stark partner och mer direkt närvaro förväntar vi oss att se Tyskland växa till vår största marknad inom något år. Samtidigt fortsätter arbetet i Frankrike och vi ser framemot att de insatser vi gör bär frukt under 2022, säger Fredrik Carling.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap