Mindre pengar i plånboken har varit mantrat för konsumenter och e-handlare under året som passerat. Men om svensken dragit åt svångremmen hittills i år, kan det snart bli tal om islossning.
Det är åtminstone slutsatsen i Prisjakts undersökning Konsumentkompassen där man väntar sig ett rejält högtryck under Black Friday-rean och julruschen.
Det kommer att svänga rejält i handeln de närmsta månaderna. Black Friday och julruschen i december fortsätter vara de mest intensiva perioderna, men konsumenterna drar ner rejält på köpen övriga veckor. Perioden mellan reorna och julen riskerar att bli bland de svalaste vi upplevt på länge, säger Oscar Hagman, konsumentanalytiker på Prisjakt.
Trendbrott i e-handeln
Ett möjligt trendbrott syns också inom e-handeln. Trots en svag trend under 2023 uppger allt fler att de i första hand kommer att handla online under fjärde kvartalet i år jämfört med samma period ifjol. Andelen konsumenter som föredrar onlineköp under årets sista månader ökar till 27 procent, upp 5 procentenheter från förra året.
I rapporten konstaterar man att den genomsnittliga shoppingbudgeten för fjärde kvartalet i år ligger på 8 570 kronor jämfört med 10 898 i fjol. Av dessa pengar kommer merparten, omkring 75 procent, att gå till köp under Black Friday-rean och till julklappar. Det kan jämföras med i fjol då siffran låg på 58 procent.
I år ser konsumenterna ut att gasa in i de mest intensiva perioderna runt Black Friday och kring julruschen, för att rentav tvärnita övriga veckor. Det är ett tydligt tecken på att svenskarna anpassat sig till högre priser och att fler planerar sina köp kring perioder när det går att göra fynd, säger Oscar Hagman.