Hörlurs- och högtalarbolaget Zound Industries, som bland annat säljer de populära Marshall-högtalarna, ökade intäkterna med 8 procent i fjol. Men samtidigt vände bolaget till förlust, första gången någonsin. Det rapporterar Di Digital.
I början av året sparkade bolaget Pernilla Ekman, mitt under föräldraledigheten, efter 8,5 år som vd. I samma veva meddelade man även att planerna om en notering eller försäljning sköts framåt flera år i tiden.
Under första kvartalet 2020 sjönk omsättningen med 32 procent, vilket förklaras med pandemin. Då sade Zound Industries upp en tredjedel av de totalt 185 anställda vid Stockholmskontoret, alltså runt 60 personer.
Nu har Zound Industries funnit en ny vd i form av Jeremy de Maillard som tillträder sin nya roll i oktober. Han kommer närmast från Adidas där han har varit under de senaste två åren och arbetat som global vp. Han har haft ansvar för sportjättens samarbeten med stjärnor som bland annat Beyoncé och Pharell Williams.
Jag är hedrad över att ha blivit vald till det här uppdraget och ser fram emot att leda Zound framåt, säger Jeremy de Maillard i en kommentar.
Zound är ett innovativt, designdrivet och användarfokuserat bolag med en unik position på marknaden där det finns en enorm tillväxtpotential.
Målet är att Jeremy de Maillard ska driva Zound Industries internationella expansion. Idag är bolagets tre största marknader, sett till omsättning, USA, Kina och Frankrike.