Kriget i Ukraina har skapat oro även här i Sverige och fler och fler har ökat sin krisberedskap. Det har bunkrats allt från plastdunkar till nödradios. Även Filip Waak, som driver e-handeln Bered.nu där han säljer beredskapslådor, har fått känna på ett rejält tryck i affären.
Jag har märkt en otrolig ökning i efterfrågan. Jag öppnade möjligheten för förbeställning i fredags då det var så pass många som efterfrågade det. Det har varit ett kontinuerligt flöde med många order varje dag - och hittills har det endast varit organiskt, säger han till Ehandel.
Faktum är att intresset blivit så stort, både över tid och på kort sikt, att han nu kommer att behöva skala upp Bered, rejält.
Jag driver bolaget helt själv för tillfället, men kommer skala upp antalet personer närmaste perioden då det blivit en sån kraftig omställning och då jag har en fulltidsanställning utöver detta. Många saker är på väg. Förutom Beredskapslådan så är även ett större sortiment av produkter på väg in, som jag kommer att avslöja snart, säger Filip Waak och fortsätter:
Jag ser även fram emot att utveckla varumärket mer mot ett av mina delmål med Bered, att göra hemberedskap lika självklart som en brandsläckare i hushåll, dels i Sverige men även på andra marknader runt om i världen.
"Kan aktivt göra skillnad"
Samtidigt har han valt att skänka tio procent av varje förbeställning till krigets offer i Ukraina. Ett fullständigt självklart val att hjälpa till med det man kan, menar han. Och påpekar att det är viktigt att driva på omställningen mot mer syftesdrivande bolag, som har en positiv effekt på omvärlden.
Vi har gått och går igenom en otroligt omskakande period. Vi behöver visa medmänsklighet och hjälpa varandra mer än någonsin - så att donera en del av min omsättning ser jag som en självklarhet. Vi behöver stå upp för frihet, fred och medmänsklighet.
Nu är det första gången som jag har ett bolag som aktivt kan göra en skillnad både här hemma men även för krigsdrabbade offer. Min långsiktiga vision med bered är att det ska finnas ett starkt och tydligt arbete kring CSR som sträcker sig över hela världen. Förutom kvalitetssäkrade produkter med ett tydligt syfte ska det även innefatta ett starkt arbete mot att hjälpa människor och ha en tydlig redovisning kring vad donationer och investeringar faktiskt gör för skillnad.
Vilka är de vanligaste frågorna ni får just nu?
Förutom frågor kring när produkterna är inne på lager igen så är det många samarbetsförfrågningar. Får även en del frågor kring hemleverans av gas till den medföljande gasbrännaren. Jag försöker få till ett samarbete med någon leverantör kring detta som kan göra leveranser, så om du som läser detta och har någon som jag borde prata med så får du gärna höra av dig, avslutar Filip Waak.