Årets andra kvartal blev ingen positiv historia för modegiganten H&M. Omsättningen backade med 50 procent till drygt 28,6 miljarder kronor. Anledningen till tappet är förstås Covid-19, som innebar att företaget fick stänga butiker på en rad marknader.
I de flesta länder har bolaget tillfälligt tvingats stänga butikerna och i mitten av april var cirka 80 procent av koncernens butiker tillfälligt stängda, skriver H&M Group i ett pressmeddelande.
E-handeln ökade
En del av tappet har dock vägts upp av ökad försäljning online. Under perioden 1 mars till och med 31 maj ökade H&M:s e-handelsförsäljning med 36 procent.
Och nu ser koncernen ut att vara på väg att återhämta sig även i den fysiska handeln.
Sedan månadsskiftet april-maj har H&M-gruppen successivt återöppnat butiker på ett flertal marknader. Återöppnandet på respektive marknad anpassas efter olika lokala restriktioner. Återhämtningstakten avseende försäljningen varierar stort mellan de olika marknaderna. I dagsläget är cirka 900 butiker, det vill säga cirka 18 procent av koncernens 5 058 butiker, fortfarande tillfälligt stängda. Onlineförsäljningen är öppen på 48 av företagets 51 onlinemarknader, skriver företaget.