ANNONS

H&M:s hemliga klubb lämnar testfasen: "Går att göra lönsam tidigt"

Daniel Herrmann, medgrundare och vd på Singular Society

"Behöver inte bli särskilt stort".

ANNONS

I december 2020 lanserades Singular Society - H&M-gruppens livsstilsvarumärke som man själva kallar "nästa generations detaljhandel", som grundades av Daniel Herrmann och Erik Zetterberg.

LÄS ÄVEN: Här är H&M-gruppens nya e-handel – begränsar varukorgen

I vintras öppnade företaget en e-handelsbutik och en flaggskeppsbutik på Gamla Brogatan i Stockholm. Konceptet är en prenumerationsbaserad affärsmodell, mer exakt måste kunderna vara medlemmar och välja ett av flera medlemskap i olika prisklasser. Det som kunderna betalar för medlemskapet utgör bolagets vinst, och kunderna shoppar varor för det pris det kostar att tillverka dem.

Den ständiga konflikten inom traditionell retail är att försöka tjäna pengar på produkten, samtidigt som kunden ska få tillräckligt mycket värde, säger Daniel Herrmann, vd på Singular Society, till DiDigital.

En av våra stora utmaningar är att få folk att förstå hur det fungerar. Vi jobbar inte med kortsiktig aktivering av produkter. Vårt mål är att skapa en långsiktig relation med våra medlemmar, snarare än en massa ha-begär, som är vanligare inom traditionell retail. Vi vill vara löftesdrivna.

Haken är att man bara får köpa ett begränsat antal produkter i månaden, så ju dyrare abonnemang desto fler produkter får man lov att inhandla.

Vi har inte riktigt hittat en enkel mening som beskriver hur det funkar. Det är annorlunda och allt som är annorlunda är alltid lite svårt. Någon trodde att det var ett krav att köpa 25 varor. Någon annan trodde att man bara betalade medlemsavgift och fick grejerna, säger Erik Zetterberg, Creative Director på Singular Society.

Sedan lanserigen har kunder stått i en virtuell kö för att få bli medlemmar hos den nya e-handelsbutiken. Singular Society skriver i ett pressmeddelande att man har en väntelista på nya medlemmar som man accepterar efterhand. Detta eftersom konceptet varit i en uppstarts- och testfas sedan december månad. Så sent som i slutet av april hade man drygt 1000 accepterade medlemmar, och ännu fler på väntelistan.

Med den affärsmodellen som vi har behöver det inte bli särskilt stort för att det ska bli lönsamt, men vi hoppas kunna hjälpa många att ändra sina konsumtionsmönster. Det går att göra lönsamt tidigt, men ambitionen är balansera det med en hållbar tillväxt över tid, säger Daniel Herrmann.

Men nu är man redo för att lämna testfasen och lansera konceptet officiellt. I samband med det kommer man heller inte längre godkänna varje ny medlem för hand, utan låta alla som signar ett medlemskap ta del av utbudet direkt..

Det vi vill göra är att demokratisera produkter av premiumkvalitet och på det sättet möjliggöra ansvarsfull konsumtion för en bredare publik, säger Daniel Herrmann i ett pressmeddelande.

Vi är glada över att nu kunna välkomna alla som vill bli medlemmar, och ser fram emot att utveckla och utöka vårt sortiment för att möta våra kunders behov.

Singular Society är helägt av H&M-gruppen och är en del av affärsområdet Business Ventures, där bland annat Afound och delägda Sellpy också ingår. I dagsläget är Singular Society öppet för alla boende i EU.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se