Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

H&M-utmanaren gör om: Från diss – till nätbutik utan köpknapp

Paul Marchant, vd
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

"En förändring av vad det digitala betyder".

ANNONS

Den brittiska klädjätten Primark, som säljer modekläder till låga priser, har länge dissat e-handel. Företaget har menat på att de inte kan hålla priserna nere via en e-handel. Utan kunderna måste ta sig till de fysiska butikerna. Logistiken med plock, pack och returer, antas bli för kostsam i förhållande till varornas priser.

I januari 2019 så fick vi dock de första indikationerna på att ledningen hos Primark börjat tänka i andra banor. Företaget erkände att de övervägde en online-satsning i någon form.

LÄS ÄVEN: Lågpriskedjan Primark tänker om – överväger nu e-handel

Senare samma år så gick Primark ut och vädjade till sina kunder att inte handla deras plagg via Amazon. Att företaget kände e-handeln flåsa dem i nacken var ganska uppenbart. Tredjepartsäljare hos Amazon lade helt enkelt upp Primark-plagg och sålde dem vidare via nätet. Och plaggen verkade av allt att döma lämna de virtuella hyllorna trots att priserna var högre än i de fysiska butikerna.

Lanserar virtuellt butiksfönster

I maj under pandemiåret 2020 så rapporterades det samtidigt att Primarks försäljning gått från nära 8 miljarder kronor i månaden till noll kronor i månaden, eftersom att alla fysiska butiker då tvingats att stänga. En tråkig utveckling förstås och något som förmodligen fick ledningen att återigen sakna att inte ha en e-handelskanal att nå ut med, trots eventuella högre kostnader.

Och nu, den 7 april 2022, kommer nyheten att Primark lanserat ett “virtual shop window”. De undviker fortfarande en fullfjädrad e-handel och det man lanserat är inte en fungerande nätbutik. Men det är inte långt ifrån nu.

Den här nya webbplatsen och de nya funktionerna markerar ett viktigt steg framåt för vår verksamhet och representerar en förändring av vad det digitala betyder för Primark. Den nya sajten ger oss också en fantastisk möjlighet att nå en helt ny uppsättning kunder, vilket gör det möjligt för oss att visa upp det stora utbudet av produkter vi erbjuder när de surfar online för att hjälpa dem att lockas in i våra butiker, säger Primarks vd Paul Marchant i en kommentar till den nya sajten.

"Möjliggör för första gången"

Företaget vägrar alltså fortsatt e-handel men meddelar samtidigt att nya funktioner som kundkonton, att kunna logga in och att skapa önskelistor ska rullas ut inom kort. Sajten ska även rullas ut på alla företagets marknader i år, men där man alltså börjat i Storbritannien.

Den som surfar in på den nya sajten skulle nog kunna tro att det är en e-handel. Men så är inte fallet. När en vara ska checkas ut möts istället användaren endast av en knapp för att visa lagersaldo i butik.

Vi vet att våra kunder vill bläddra i de senaste kollektionerna online och kunna kontrollera tillgängligheten, vilket är vad vår nya hemsida möjliggör för första gången, säger Paul Marchant.

Primark har 400 butiker i totalt 14 länder världen över med över 65 000 anställda. Den första butiken öppnades 1969 i Dublin på Irland.

Dela artikeln: