ANNONS

H&M uppdaterade e-handeln efter klagomål från förälder

H&M uppdaterade e-handeln efter klagomål från förälder
H&M delar upp sina barnkläder efter kön, menar en kritisk kund

H&M hamnade i blåsväder när det i ett visst erbjudande inte gick att kombinera kläder från flick- och pojkavdelningen i modejättens e-handel.

ANNONS

När Johanna Sturesson i Växjö skulle handla kläder i H&M:s nätbutik till sina barn, en flicka på två år och en pojke som är några månader gammal, upptäckte hon att det i ett erbjudande med byxa plus topp för 99 kronor inte gick att kombinera plagg från pojk- och flickavdelningen.

- Min tvååriga tjej gillar inte rosa klänningar med kattungar. Hon gillar dinosaurier och maskar, hon gillar kreativa saker, hon gillar att gräva och kan till och med smaka på masken, berättar Johanna Sturesson för Expressen.

Men i det här fallet gick det alltså inte att kombinera till exempel en dinosaurietröja från pojkavdelningen med byxor från flickavdelningen.

Johanna Sturesson skrev ett inlägg om saken på H&M:s facebooksida och fick snabbt uppbackning av andra skribenter med samma åsikt. H&M ska till en början ha svarat att det på grund av “tekniska begränsningar” inte gick att kombinera plagg på HM.com.

"Gör det så tydligt som möjligt"

Ett dygn senare med ännu mer kritik backade dock HM, löste teknikproblemen och meddelade att det nu var fritt fram att kombinera plaggen som man ville. Johanna Sturesson är dock inte helt nöjd.

- Det är väl jättebra att de gjorde det, men mycket kvarstår för H&M att göra i den frågan. Som reklamen de gör för barnkläder, uppdelat i kön, upplagt för föräldrar att köpa en viss sorts kläder till flickor och en annan sort till pojkar, säger hon.

Från H&M:s sida tar man dock den uppkomna situationen med ro.

– Vi delar in produkterna i pojk- respektive flickkläder för att göra det så tydligt som möjligt för alla som besöker våra butiker, det är också något som de flesta av våra kunder önskar. Naturligtvis är man välkommen att handla från vilken avdelning man vill och vi utesluter inte att uppdelningen av sortimentet kan förändras i framtiden, säger Johanna Dahl, PR- och kommunikationschef H&M Sverige till Expressen.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap