Butiksstängningar
Trots framgångarna inom e-handeln fortsätter H&M att optimera sin butiksportfölj. Under 2024 stängdes 204 butiker medan 88 nya öppnades, vilket resulterade i en nettominskning med 116 butiker totalt. För 2025 planeras man att stänga cirka 190 butiker, främst på etablerade marknader, medan 80 nya butiker planeras att öppnas på tillväxtmarknader.
LÄS ÄVEN: H&M-gruppen lägger ner Monki: "Förändring för medarbetare"
En stor del av stängningarna kommer att omfatta Monki-butiker, som istället ska integreras i Weekdays verksamhet, både i butik och digitalt. Vissa Monki-butiker kommer att göras om till Weekday-butiker, medan resterande stängs.
Fokus på omnikanal
Investeringar i både fysiska och digitala butiker fortsätter under 2025 på samma nivå som 2024. Rapporten lyfter även de utmaningar som H&M står inför, som makroekonomiska förhållanden och geopolitisk osäkerhet. Bolaget betonar dock att en diversifierad varuförsörjning ger dem den flexibilitet som krävs för att hantera eventuella negativa effekter på olika marknader.
H&M planerar att fortsätta stärka sin kärnverksamhet under 2025, med fokus på att snabba upp designprocessen, öka precisionen i att anpassa utbudet till efterfrågan samt förbättra varutillgängligheten online och i butik.