ANNONS

H&M slår igen 190 butiker - "stark försäljning online"

Daniel Ervér, vd
Onlineförsäljning driver tillväxt.

H&M-gruppen redovisar en blandad bild i sin senaste bokslutsrapport. Medan onlineförsäljningen fortsätter att växa, planeras ett stort antal butiksstängningar under 2025. Rapporten visar att cirka 30 procent av H&M:s försäljning sker online under 2024.

H&M:s Q4 (1 sept - 30 nov 2024):

  • Nettoomsättning 62 193 miljoner kronor (62 650)
  • Rörelseresultat 4 624 miljoner kronor (4 332)

H&M:s helår (1 dec 2023 - 30 nov 2024):

  • Nettoomsättning 234 478 miljoner kronor (236 035)
  • Rörelseresultat 17 306 miljoner kronor (14 537)

Under det fjärde kvartalet ökade försäljningen med 3 procent i lokala valutor, vilket delvis kan tillskrivas en stark onlineförsäljning. Bolaget har jobbat aktivt med att förbättra produktpresentationen och shoppingupplevelsen på nätet, vilket tycks ha gett resultat. Enligt företagets vd har H&M stärkt det som skapar värde för kunden och tagit bort det som inte gör det.

Försäljningen och rörelseresultatet ökade under fjärde kvartalet drivet av stark försäljning online, ett starkt mottagande av vårt dammode och effektiv kostnadskontroll. Genom att fokusera på vår kärnverksamhet och leverera på vår plan är vi på rätt väg mot långsiktig, lönsam tillväxt, säger företagets vd Daniel Ervér.

ANNONS

Butiksstängningar

Trots framgångarna inom e-handeln fortsätter H&M att optimera sin butiksportfölj. Under 2024 stängdes 204 butiker medan 88 nya öppnades, vilket resulterade i en nettominskning med 116 butiker totalt. För 2025 planeras man att stänga cirka 190 butiker, främst på etablerade marknader, medan 80 nya butiker planeras att öppnas på tillväxtmarknader.

LÄS ÄVEN: H&M-gruppen lägger ner Monki: "Förändring för medarbetare"

En stor del av stängningarna kommer att omfatta Monki-butiker, som istället ska integreras i Weekdays verksamhet, både i butik och digitalt. Vissa Monki-butiker kommer att göras om till Weekday-butiker, medan resterande stängs.

Fokus på omnikanal

Investeringar i både fysiska och digitala butiker fortsätter under 2025 på samma nivå som 2024. Rapporten lyfter även de utmaningar som H&M står inför, som makroekonomiska förhållanden och geopolitisk osäkerhet. Bolaget betonar dock att en diversifierad varuförsörjning ger dem den flexibilitet som krävs för att hantera eventuella negativa effekter på olika marknader.

H&M planerar att fortsätta stärka sin kärnverksamhet under 2025, med fokus på att snabba upp designprocessen, öka precisionen i att anpassa utbudet till efterfrågan samt förbättra varutillgängligheten online och i butik.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se