H&M Foundation är en oberoende ideell stiftelse som finansieras privat av Stefan Persson, grundare och huvudägare av H&M Group. Organisationen jobbar för att påskynda den hållbara utvecklingen i branschen, mot en cirkulär modeindustri, på ett innovativt sätt. Mer exakt skapar, finansierar och delar H&M Foundation med sig av lösningar på olika problem till andra aktörer i branschen.
LÄS ÄVEN: Går i H&M:s fotspår – lanserar maskin som gör om gamla kläder
Nu har H&M Foundation lanserat en virtuell kollektion döpt till "The Billion Dollar Collection" som innehåller tio olika plagg. Varje plagg är skapat av ett startup-bolag som också vill lösa modebranschens utmaningar på ett hållbart och innovativt sätt. De virtuella plaggen har fått en prislapp som motsvarar den summa som varje startup behöver för att genomföra sitt projekt.
Med den här kampanjen vill H&M Foundation visa att "flera innovatörer är redo att förändra modebranschen".
Mer än någonsin kräver kunderna hållbart mode, samtidigt som modeföretag pratar om transformation. Men ändå kämpar många nystartade företag, som har en plan för hur de ska förändra modebranschen, med att få stöd för att kunna genomföra sina idéer i den skala som krävs för att verkligen göra en förändring eller starta ett pilottest, skriver företaget i ett pressmeddelande.
De tio innovationer som har valts ut kommer från olika delar av världen och omfattar alla olika områden, allt från material till spårbarhet. Kollektionen har skapats av datorgenererade bilder av Mackevision, en del av Accenture Interactive, med den senaste CGI-karaktärsdesignteknologin. H&M Foundation tillägger att om alla tio startups får in så mycket stöd som de behöver, kommer den digitala kollektionen att tas fram på riktigt och produceras i stor skala.
Vi har jobbat med många olika innovatörer under många år och kan säga av erfarenhet att den största utmaningen, när det kommer till att förverkliga idéerna, är just finansiering. En annan sak är samarbetspartners, i form av modeföretag och leverantörer, som skulle vilja implementera deras idéer, säger Diana Amini, global chef för H&M Foundation.
Med den här kampanjen vill vi öka medvetenheten kring vilken inverkan hållbar innovation kan skapa om vi ger den möjlighet att växa. Tillsammans kan vi skapa en förändring i modebranschen, där hållbarhet och innovation implementeras som standardpraxis. Det är dags nu.
När man plockade ut de här idéerna gick man grundligt igenom alla projekt, med FN:s 2030 hållbarhetsmål i åtanke. De tio idéerna som slutligen har fått ta fram den här kollektionen kan ha, enligt analysen, en stor positiv inverkan på planeten om den ges möjlighet att skala.
Och vi pratar inga små vinster - ett av dessa företag uppskattas ha potential att uppnå en årlig nettominskning på 720 000 ton koldioxidutsläpp till år 2030.