ANNONS

H&M skrotar outlet-satsningen: "Inte tillräckligt hög efterfrågan"

Jätten tror inte på uppstickaren längre
"Brutit ny mark".

Afound går i graven. Ägaren H&M tycker inte att den digitala outleten, som rear ut märkeskläder, håller måttet längre. Efterfrågan på plaggen är helt enkelt för låg.

ANNONS

Skälet ska vara att varumärken i dag i högre utsträckning använder sina egna kanaler för att nå ut till sina kunder, istället för att använda en mellanhand som Afound.

När vi utvärderat Afounds nuvarande position, ser vi att det inte finns tillräckligt hög efterfrågan, delvis för att varumärken i högre utsträckning väljer att använda sina egna kanaler för rea, för att ytterligare stärka relationen med sina kunder. Detta har lett till det svåra men nödvändiga beslutet att avveckla Afound, konstaterar H&M i ett pressmeddelande.

Under hösten stängs därför den digitala outleten ned. Verksamheten ska dock successivt "fasas ut under kommande månader”, framgår det. Vidare ska de som i dag jobbar på Afound ”stöttas till en fortsatt karriär inom eller utanför H&M-gruppen".

Afound och teamet har brutit ny mark för H&M-gruppen, genom att förnya lågpris på ett sätt som kommit såväl kunder som varumärken till gagn sedan starten 2018 och de värdefulla insikter och lärdomar som genererats på resan kommer att tas till vara och byggas vidare på i framtiden, avslutar H&M.

LÄS ÄVEN: Afound expanderar i Norden: “Kändes självklart”

David Gustavsson
david@ehandel.se