Efter turbulensen ska klädkedjan nu satsa e-handeln med flera nya digitala funktioner. Det har gått både upp och ner för H&M de senaste veckorna, inte minst i samband med besvikelsen kring företagets senaste kvartalsrapport, som visade på ännu sämre siffror än väntat.
Men nu ska bolaget kraftsamla för att vända trenden - och framför allt gäller det satsningar på e-handeln.
Omnikanalkoncept på bred front 2018
Bland annat ska omnikanalkonceptet utökas rejält och rullas ut på alla företagets marknader nu under hösten samt under 2018. Men även logistiken ska utvecklas.
- Vi tittar också på entimmesleveranser i storstäder, något vi håller på att testa och vi har en plan för den utrullningen, ska VD:n Karl-Johan Persson ha sagt till Nyhetsbyrån Direkt, enligt Market.
Click and collect införs i London
I London ska man dessutom börja experimentera med click and collect och till en början börja erbjuda detta i åtta butiker.
Sprider egen bildsökningsfunktion
Dessutom ska H&M ta upp kampen mot e-handelsjättar som Asos och eBay. Detta kommer att ske genom att H&M fortsätter satsa på en egen version av funktionen “bildsök”, som alltså låter kunden ta en bild på ett klädesplagg de gillar och därefter ges förslag på liknande plagg i H&M:s sortiment.
Både Asos och eBay har tidigare lanserat liknande funktioner.
- Vi har lanserat "Image search” på fyra marknader och fått väldigt positiv respons och det är något vi kommer att rulla ut i 13 länder under hösten, säger Karl-Johan Persson.
Funktionen, som blir en del av H&M:s mobilapp, går ut på att konsumenten kan ta en bild på ett klädesplagg den gillar och få förslag på liknande plagg i H&Ms sortiment och köpa det direkt.