I samband med kvartalsrapporten som kom i fredags passade H&M på att varna för att årets andra kvartal kommer att innebära förluster. Bolaget har drabbats hårt av Covid-19 och bland annat tvingats stänga en stor mängd butiker. I slutet av mars var 3 778 av totalt 5 065 butiker stängda, och det är fortfarande högst oklart när alla kan öppnas igen.
LÄS ÄVEN: H&M överväger varsel: "Varje dag blir läget alltmer utmanande"
Men i Sverige har H&M ännu inte tvingats stänga några butiker, även om öppettiderna har begränsats på en del håll.
Våra kollegors och kunders säkerhet och välmående är alltid vår främsta prioritet och vi följer löpande utvecklingen och rekommendationer från myndigheter när det kommer till beslut om att stänga butiker. Det här är en unik situation där förutsättningar förändras dag för dag och timme för timme, men i dagsläget är alla H&M-butiker i Sverige öppna, men vissa med reducerade öppettider, säger Jeanette Mattsson på kommunikationsavdelningen på H&M Sverige.
"Positiva till att ha hittat en lösning"
Däremot kan vi nu berätta att modejätten har tvingats till andra åtgärder på sin hemmamarknad. Bland annat har man nu valt att korttidspermittera delar av personalen.
Som en del i att anpassa oss till den extraordinära och snabbt föränderliga situation som vi befinner oss i ser vi löpande över en rad åtgärder, där vi har såväl våra medarbetares som vår verksamhets bästa i åtanke. En av dessa åtgärder är korttidspermittering som vi har beslutat oss för att implementera. Det rör både butikspersonal och tjänstemän på supportfunktioner, säger Jeanette Mattsson, och avslutar:
Vi har all respekt för den påverkan detta har på våra kollegor, men är samtidigt positiva till att vi har hittat en lösning där våra medarbetare får bibehålla större delen av lönen utan uppsägning, vilket möjliggjorts genom överenskommelser mellan fackförbund och branschorganisationer.
LÄS ÄVEN: H&M omsatte 9 miljarder i Sverige: "Anpassningen har påskyndats"