ANNONS

H&M-ordföranden: "Jag ser stora möjligheter med e-handeln"

H&M-ordföranden: "Jag ser stora möjligheter med e-handeln"
H&M-topparna Erling och Stefan Persson
HM.com

Tillbakavisar att H&M skulle ligga efter i den digitala utvecklingen.

ANNONS

Det senaste året har H&M bland annat e-handelssatsat med snabba leveranser i storstäderna, och uppgifter har gjort gällande att modejätten omsätter över 20 miljarder kronor på nätet.

LÄS ÄVEN: H&M siktar på entimmes-leveranser i städerna

"Missuppfattning" att H&M ligger efter

Trots det finns det en uppfattning i branschen om att H&M har hamnat på efterkälken när det kommer till det digitala - åtminstone om man ska gå på vad aktiemarknaden har att säga om saken.

LÄS ÄVEN: H&M: E-handeln kompenserar inte för minskad kundtrafik

Nu väljer dock företagets styrelseordförande, Stefan Persson, att ta bladet från munnen. I vad som ska vara hans första stora intervju på tio år, säger han till Dagens Industri att det är en “missuppfattning” att H&M skulle ligga efter digitalt.

- Vi är mer förberedda att klara av den nya digitaliserade världen än jag tror att vi har förklarat för aktiemarknaden. Jag ser inte den hotbild som målas upp – jag ser stora möjligheter, säger han till DI.

Sverige står för 4 procent av omsättningen

Enligt Breakit, som har gjort en sammanfattning av DI:s artikel, passade H&M-ordföranden även på att berätta att företaget har lagt “många miljarder i flera år” på att utveckla sin digitala plattform.

LÄS ÄVEN: Amazon håller inte på att starta e-handel i Sverige 

I DI:s intervju pratas det även om hur H&M skulle påverkas ifall Amazon skulle komma till Sverige i framtiden. Stefan Persson är inte oroad.

- Om Amazon kommer till Sverige, som står för cirka 4 procent av vår omsättning, är det inte ett relevant hot mot H&M totalt sett. Amazon kommer säkert glufsa i sig mer och mer, men det ger också möjligheter för oss. I dag kan man främst köpa våra egna varumärken via oss men det är inte omöjligt att vi kommer att finnas på fler externa marknadsplatser framöver, säger han.

ANNONS
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se