Det senaste året har H&M bland annat e-handelssatsat med snabba leveranser i storstäderna, och uppgifter har gjort gällande att modejätten omsätter över 20 miljarder kronor på nätet.
LÄS ÄVEN: H&M siktar på entimmes-leveranser i städerna
"Missuppfattning" att H&M ligger efter
Trots det finns det en uppfattning i branschen om att H&M har hamnat på efterkälken när det kommer till det digitala - åtminstone om man ska gå på vad aktiemarknaden har att säga om saken.
LÄS ÄVEN: H&M: E-handeln kompenserar inte för minskad kundtrafik
Nu väljer dock företagets styrelseordförande, Stefan Persson, att ta bladet från munnen. I vad som ska vara hans första stora intervju på tio år, säger han till Dagens Industri att det är en “missuppfattning” att H&M skulle ligga efter digitalt.
- Vi är mer förberedda att klara av den nya digitaliserade världen än jag tror att vi har förklarat för aktiemarknaden. Jag ser inte den hotbild som målas upp – jag ser stora möjligheter, säger han till DI.
Sverige står för 4 procent av omsättningen
Enligt Breakit, som har gjort en sammanfattning av DI:s artikel, passade H&M-ordföranden även på att berätta att företaget har lagt “många miljarder i flera år” på att utveckla sin digitala plattform.
LÄS ÄVEN: Amazon håller inte på att starta e-handel i Sverige
I DI:s intervju pratas det även om hur H&M skulle påverkas ifall Amazon skulle komma till Sverige i framtiden. Stefan Persson är inte oroad.
- Om Amazon kommer till Sverige, som står för cirka 4 procent av vår omsättning, är det inte ett relevant hot mot H&M totalt sett. Amazon kommer säkert glufsa i sig mer och mer, men det ger också möjligheter för oss. I dag kan man främst köpa våra egna varumärken via oss men det är inte omöjligt att vi kommer att finnas på fler externa marknadsplatser framöver, säger han.