ANNONS

H&M omsatte 9 miljarder i Sverige: "Anpassningen har pÄskyndats"

Helena Helmersson, vd pÄ H&M Group

Har nu e-handel i nÀra 200 lÀnder.

ANNONS

Nu pÄ morgonen har H&M Group offentliggjort sina siffror för 2019. Under Äret ökade den svenska hemmamarknaden med cirka 7 procent och landade pÄ nÀra 9 miljarder kronor, bÄde online och offline inrÀknat.

Vi har tidigare rapporterat att bolagets totala omsÀttning ökade med 11 procent under 2019 och landade pÄ cirka 233 miljarder kronor.

LÄS ÄVEN: H&M: E-handeln vĂ€xte med 24% – nu vĂ€ntar massiv butiksomstĂ€llning

Idag har H&M Groups varumÀrken H&M, Cos, Weekday, Monki, H&M Home, &Other Stories, Arket och Afound sammanlagt 196 onlineplattformar pÄ koncernens alla aktiva marknader. WebbförsÀljningen vÀxte 24 procent under 2019, och 18 procent i lokala valutor.

Anpassningen till kundens förÀndrade shoppingmönster pÄskyndades under Äret, skriver koncernen i rapporten.

Australien planeras bli en ny H&M-onlinemarknad under andra halvÄret av 2020. H&M kommer Àven att lansera e-handelsplattformen SSG.COM i Sydkorea under 2020.

Sett till omsÀttning Àr Tyskland, USA och Kina företagets största marknader. Tyskland ökade försÀljningen med cirka 4 procent och summerade omsÀttningen till 33,5 miljarder kronor under Äret. Koncernen har 466 butiker och e-handel i landet.

USA har 593 butiker och en e-handel. Under Äret ökade den amerikanska marknaden med 21 procent och landade pÄ cirka 30 miljarder kronor. Kinas omsÀttning steg med 12 procent till 12 miljarder kronor, och företaget har i landet sammanlagt 520 butiker samt e-handel.

NĂ€r vi anpassar oss till förĂ€ndringar i hur kunder shoppar, pĂ„skyndar vi vĂ„r optimering av butiksportföljen - inklusive omförhandlingar, stĂ€ngningar och ombyggnader - för att sĂ€kerstĂ€lla en relevant nĂ€rvaro pĂ„ varje marknad. År 2020 planerar vi att öppna cirka 200 nya butiker, medan cirka 175 butiker kommer att stĂ€ngas, skriver Karl-Johan Persson.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se