Nu på morgonen har H&M Group offentliggjort sina siffror för 2019. Under året ökade den svenska hemmamarknaden med cirka 7 procent och landade på nära 9 miljarder kronor, både online och offline inräknat.
Vi har tidigare rapporterat att bolagets totala omsättning ökade med 11 procent under 2019 och landade på cirka 233 miljarder kronor.
LÄS ÄVEN: H&M: E-handeln växte med 24% – nu väntar massiv butiksomställning
Idag har H&M Groups varumärken H&M, Cos, Weekday, Monki, H&M Home, &Other Stories, Arket och Afound sammanlagt 196 onlineplattformar på koncernens alla aktiva marknader. Webbförsäljningen växte 24 procent under 2019, och 18 procent i lokala valutor.
Anpassningen till kundens förändrade shoppingmönster påskyndades under året, skriver koncernen i rapporten.
Australien planeras bli en ny H&M-onlinemarknad under andra halvåret av 2020. H&M kommer även att lansera e-handelsplattformen SSG.COM i Sydkorea under 2020.
Sett till omsättning är Tyskland, USA och Kina företagets största marknader. Tyskland ökade försäljningen med cirka 4 procent och summerade omsättningen till 33,5 miljarder kronor under året. Koncernen har 466 butiker och e-handel i landet.
USA har 593 butiker och en e-handel. Under året ökade den amerikanska marknaden med 21 procent och landade på cirka 30 miljarder kronor. Kinas omsättning steg med 12 procent till 12 miljarder kronor, och företaget har i landet sammanlagt 520 butiker samt e-handel.
När vi anpassar oss till förändringar i hur kunder shoppar, påskyndar vi vår optimering av butiksportföljen - inklusive omförhandlingar, stängningar och ombyggnader - för att säkerställa en relevant närvaro på varje marknad. År 2020 planerar vi att öppna cirka 200 nya butiker, medan cirka 175 butiker kommer att stängas, skriver Karl-Johan Persson.