Nu pÄ morgonen har H&M Group offentliggjort sina siffror för 2019. Under Äret ökade den svenska hemmamarknaden med cirka 7 procent och landade pÄ nÀra 9 miljarder kronor, bÄde online och offline inrÀknat.
Vi har tidigare rapporterat att bolagets totala omsÀttning ökade med 11 procent under 2019 och landade pÄ cirka 233 miljarder kronor.
LĂS ĂVEN: H&M: E-handeln vĂ€xte med 24% â nu vĂ€ntar massiv butiksomstĂ€llning
Idag har H&M Groups varumÀrken H&M, Cos, Weekday, Monki, H&M Home, &Other Stories, Arket och Afound sammanlagt 196 onlineplattformar pÄ koncernens alla aktiva marknader. WebbförsÀljningen vÀxte 24 procent under 2019, och 18 procent i lokala valutor.
Anpassningen till kundens förÀndrade shoppingmönster pÄskyndades under Äret, skriver koncernen i rapporten.
Australien planeras bli en ny H&M-onlinemarknad under andra halvÄret av 2020. H&M kommer Àven att lansera e-handelsplattformen SSG.COM i Sydkorea under 2020.
Sett till omsÀttning Àr Tyskland, USA och Kina företagets största marknader. Tyskland ökade försÀljningen med cirka 4 procent och summerade omsÀttningen till 33,5 miljarder kronor under Äret. Koncernen har 466 butiker och e-handel i landet.
USA har 593 butiker och en e-handel. Under Äret ökade den amerikanska marknaden med 21 procent och landade pÄ cirka 30 miljarder kronor. Kinas omsÀttning steg med 12 procent till 12 miljarder kronor, och företaget har i landet sammanlagt 520 butiker samt e-handel.
NÀr vi anpassar oss till förÀndringar i hur kunder shoppar, pÄskyndar vi vÄr optimering av butiksportföljen - inklusive omförhandlingar, stÀngningar och ombyggnader - för att sÀkerstÀlla en relevant nÀrvaro pÄ varje marknad. à r 2020 planerar vi att öppna cirka 200 nya butiker, medan cirka 175 butiker kommer att stÀngas, skriver Karl-Johan Persson.