ANNONS

H&M omsatte 9 miljarder i Sverige: "Anpassningen har påskyndats"

Helena Helmersson, vd på H&M Group

Har nu e-handel i nära 200 länder.

ANNONS

Nu på morgonen har H&M Group offentliggjort sina siffror för 2019. Under året ökade den svenska hemmamarknaden med cirka 7 procent och landade på nära 9 miljarder kronor, både online och offline inräknat.

Vi har tidigare rapporterat att bolagets totala omsättning ökade med 11 procent under 2019 och landade på cirka 233 miljarder kronor.

LÄS ÄVEN: H&M: E-handeln växte med 24% – nu väntar massiv butiksomställning

Idag har H&M Groups varumärken H&M, Cos, Weekday, Monki, H&M Home, &Other Stories, Arket och Afound sammanlagt 196 onlineplattformar på koncernens alla aktiva marknader. Webbförsäljningen växte 24 procent under 2019, och 18 procent i lokala valutor.

Anpassningen till kundens förändrade shoppingmönster påskyndades under året, skriver koncernen i rapporten.

Australien planeras bli en ny H&M-onlinemarknad under andra halvåret av 2020. H&M kommer även att lansera e-handelsplattformen SSG.COM i Sydkorea under 2020.

Sett till omsättning är Tyskland, USA och Kina företagets största marknader. Tyskland ökade försäljningen med cirka 4 procent och summerade omsättningen till 33,5 miljarder kronor under året. Koncernen har 466 butiker och e-handel i landet.

USA har 593 butiker och en e-handel. Under året ökade den amerikanska marknaden med 21 procent och landade på cirka 30 miljarder kronor. Kinas omsättning steg med 12 procent till 12 miljarder kronor, och företaget har i landet sammanlagt 520 butiker samt e-handel.

När vi anpassar oss till förändringar i hur kunder shoppar, påskyndar vi vår optimering av butiksportföljen - inklusive omförhandlingar, stängningar och ombyggnader - för att säkerställa en relevant närvaro på varje marknad. År 2020 planerar vi att öppna cirka 200 nya butiker, medan cirka 175 butiker kommer att stängas, skriver Karl-Johan Persson.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap