ANNONS

H&M om första veckorna med maskinen: "Helt fullbokad"

Felicia Reuterswärd, hållbarhetschef på H&M Sverige
Bilder: Hm.com

"Alla textilier har ett värde".

ANNONS

För drygt två veckor sedan lanserade H&M maskinen Looop i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Den plockar isär kunders gamla plagg till fibrer, direkt i butiken, för att sedan väva ihop dem till helt nya produkter. Kunderna får själv välja vad plaggen ska göras om till och kostar 100 kronor per plagg för H&M:s medlemmar, samt 150 kronor för icke-klubbmedlemmar.

LÄS ÄVEN: H&M inviger maskin som gör om gamla kläder till nya i butik

Vi är stolta över att som första modeföretag kunna erbjuda textilåtervinning direkt i butik och det känns väldigt roligt att mottagandet hos våra kunder varit så positivt, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetschef på H&M Sverige, till Ehandel.

Vi behöver sluta kretsloppet för mode, och textilåtervinning är en del i detta. Men syftet med Looop är framförallt att visualisera för våra kunder att alla textilier har ett värde, och vi hoppas kunna inspirera dem till att på olika sätt förlänga livet på sina kläder. Vi är glada att intresset för Looop har varit så pass stort då det är viktigt för oss att få med oss kunderna på resan för att fortsätta utvecklingen mot en cirkulär och klimatpositiv modebransch.

Hur stort har intresset för Looop hittills?

Intresset för att använda tjänsten har varit stort och just nu är den fullbokad, men i och med att vi fortfarande lär känna Looop strävar vi efter att löpande kunna addera fler tider, säger Felicia och tillägger:

I dagsläget erbjuder vi ett par bokningsbara tider i veckan. Utöver det arbetar vi parallellt med olika tester för att hela tiden lära oss mer om maskinen och på sikt kunna öka produktionen och bredda erbjudandet.

Hur lång tid tar det från att man lämnar in ett plagg till att det är omvandlat till ett nytt?

Hur lång tid processen tar varierar bland annat beroende på det gamla plagget man stoppar in och vilken typ av nytt plagg man producerar. Leveranstiden till kund varierar även beroende på hur många bokningar vi har, men kommuniceras i direkt dialog med kunden under processen.

Kommer det komma fler Looop-maskiner? 

Vi är jätteglada över att kunna erbjuda våra kunder i Sverige den här möjligheten, men det är för tidigt att berätta mer om våra framtidsplaner, avslutar Felicia Reuterswärd.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap