Det började surras redan igÄr och idag stÄr det klart: H&M-koncernens resultat efter skatt under första halvÄret av rÀkenskapsÄret minskar med drygt 2,3 miljarder, jÀmfört med samma period förra Äret. I siffror innebÀr det att koncernen gÄr frÄn ett resultat pÄ drygt 8,3 miljarder under rÀkenskapsÄrets första halvÄr, till att under samma period i Är istÀllet göra ett resultat pÄ 6 miljarder.
OmsÀttningen Àndras dock inte nÀmnvÀrt, frÄn cirka 98,2 miljarder till 98,4 miljarder.
Koncernen konstaterar bland annat att de "Àr inne i en omstÀllningsperiod", vilket innefattar att de ska byta logistiksystem. Detta tror man kommer att öka tillgÀngligheten och snabbheten i koncernen.
Logistikkaos pÄverka e-handeln
Under andra kvartalet ska försĂ€ljningen dock ha pĂ„verkats negativt av tillfĂ€lliga logistikstörningar, bland annat pĂ„ för företaget viktiga marknader sĂ„som USA, Frankrike, Italien och Belgien - samt onlineförsĂ€ljningen i Norden.Â
- Som vi har signalerat tidigare skulle det bli ett tufft första halvĂ„r. Vi hade med oss för mycket varor in i det andra kvartalet och vi drogs fortfarande med en del obalanser i H&M:s sortiment, nĂ„got som vi successivt rĂ€ttar till. Som en del i vĂ„rt omstĂ€llningsarbete genomför vi transitioner av logistiksystem för att göra vĂ„r varuförsörjningskedja Ă€nnu snabbare, mer flexibel och mer effektiv, skriver H&M:s vd Karl-Johan Persson i en kommentar och fortsĂ€tter:Â
- Modebranschens snabba förÀndring fortsÀtter och vi Àr inne i en omstÀllningsperiod som Àr bÄde utmanande och spÀnnande. Utmanande för att det Àr komplext, omfattande och med förÀndringar som sker i ett högt tempo. SpÀnnande för att vi ser positiva tendenser och en stor potential i och med det förÀndringsarbete och de satsningar som vi gör.
Tmall en succé
Samtidigt ska koncernens satsning i Kina, dÀr de sÀljer sina klÀder pÄ marknadspplatsen Tmall, ha startat mycket bra och genererat tiotals miljoner unika besökare, vilket ska ha bidragit till att den totala försÀljningen i Kina ökat.
LĂS ĂVEN: Idag smĂ€ller det - H&M öppnar pĂ„ kinesiska Tmall