ANNONS

H&M minskar resultatet med tvÄ miljarder

H&M minskar resultatet med tvÄ miljarder
H&M:s tror pÄ en bÀttre fortsÀttning av 2018
Foto: William Murphy(Flickr/CC BY-SA 2.0)

Logistikproblem i Q2 stÀllde till det.

ANNONS

Det började surras redan igÄr och idag stÄr det klart: H&M-koncernens resultat efter skatt under första halvÄret av rÀkenskapsÄret minskar med drygt 2,3 miljarder, jÀmfört med samma period förra Äret. I siffror innebÀr det att koncernen gÄr frÄn ett resultat pÄ drygt 8,3 miljarder under rÀkenskapsÄrets första halvÄr, till att under samma period i Är istÀllet göra ett resultat pÄ 6 miljarder.

OmsÀttningen Àndras dock inte nÀmnvÀrt, frÄn cirka 98,2 miljarder till 98,4 miljarder.

Koncernen konstaterar bland annat att de "Àr inne i en omstÀllningsperiod", vilket innefattar att de ska byta logistiksystem. Detta tror man kommer att öka tillgÀngligheten och snabbheten i koncernen.

Logistikkaos pÄverka e-handeln

Under andra kvartalet ska försÀljningen dock ha pÄverkats negativt av tillfÀlliga logistikstörningar, bland annat pÄ för företaget viktiga marknader sÄsom USA, Frankrike, Italien och Belgien - samt onlineförsÀljningen i Norden. 

- Som vi har signalerat tidigare skulle det bli ett tufft första halvÄr. Vi hade med oss för mycket varor in i det andra kvartalet och vi drogs fortfarande med en del obalanser i H&M:s sortiment, nÄgot som vi successivt rÀttar till. Som en del i vÄrt omstÀllningsarbete genomför vi transitioner av logistiksystem för att göra vÄr varuförsörjningskedja Ànnu snabbare, mer flexibel och mer effektiv, skriver H&M:s vd Karl-Johan Persson i en kommentar och fortsÀtter: 

- Modebranschens snabba förÀndring fortsÀtter och vi Àr inne i en omstÀllningsperiod som Àr bÄde utmanande och spÀnnande. Utmanande för att det Àr komplext, omfattande och med förÀndringar som sker i ett högt tempo. SpÀnnande för att vi ser positiva tendenser och en stor potential i och med det förÀndringsarbete och de satsningar som vi gör.

Tmall en succé

Samtidigt ska koncernens satsning i Kina, dÀr de sÀljer sina klÀder pÄ marknadspplatsen Tmall, ha startat mycket bra och genererat tiotals miljoner unika besökare, vilket ska ha bidragit till att den totala försÀljningen i Kina ökat.

LÄS ÄVEN: Idag smĂ€ller det - H&M öppnar pĂ„ kinesiska Tmall

ANNONS
Michell Grönlund