Marknadsplatser är hett med stora aktörer som Zalando, Bubbleroom och Nelly på modesidan. H&M har hittills i stort sett uteslutande sålt egna varumärken – frånsett vissa plagg, kopplade till temporära designsamarbeten. Men nu vill jätten inte vara sämre – och ger sig in i kampen om marknadsplats-kunderna.
Satsningen har verkar dock ha smugits igång i Sverige. För det finns inget pressmeddelande som skvallrar om den. Istället hittar Ehandel en artikel på den amerikanska sajten Fashion Network som avslöjar utrullningen.
28 externa varumärken
Enligt sajten har H&M sedan början av mars dragit igång en marknadsplats i mindre skala, inom ramen för sin klassiska e-handel.
När Ehandel skrollar ner på H&M:s svenska sida, så hittar vi mycket riktigt en galleriväxlare med erbjudanden från olika varumärken, såsom Fila, Crocs, Eastpack och Lee Jeans. Enligt Fashion Network rör det sig totalt om 13 varumärken på damsidan – och 15 på herrsidan.
Marknadsplats-lösningen finns än så länge Sverige och Tyskland, enligt Fashion Network, som är en ledande nyhetssajt, som bevakar den globala modehandeln. H&M betonar dock att det än så länge rör sig om pilottester.
Sverige och Tyskland har en lång tradition av katalogshopping och i Sverige lanserade vi vår e-butik 1998, medan e-butiken i Tyskland har funnits i 15 år. Det är därför vi startade vårt test med dessa två marknader, och vi kommer gradvis att lägga till fler marknader online, säger H&M i ett uttalande till sajten.
Under räkenskapsåret 2021, som avslutades i slutet av november, kom 32 procent av H&M-gruppens försäljning från nätbutikerna. Online-försäljningen ökade med 30 procent – medan den totala omsättningen uppgick till närmare, motsvarande 200 miljarder kronor, rapporterar sajten.