H&M har slagit in på vinnarspåret igen och levererar tillväxt. Omsättningen under det tredje kvartalet ökade från 50,8 till 55,5 miljarder kronor - en ökning med 14 procent. Samtidigt steg försäljningen online med 22 procent, mätt i lokala valutor.
Även på rörelseresultatet fick sig ett uppsving och flög över 6,2 miljarder kronor. Det kan jämföras med 2,7 miljarder från samma period förra året. I det fallet slog man dessutom förväntningarna med dryga miljarden.
H&M-gruppens resultatökning i kvartalet är främst en följd av väl mottagna kollektioner med ökad fullprisförsäljning, lägre prisnedsättningar och god kostnadskontroll. Vårt fortsatta förändringsarbete tillsammans med ett väl positionerat kunderbjudande gör att vi ser optimistiskt på en långsiktig, lönsam och hållbar tillväxt för H&M-gruppen, skriver Helena Helmersson, vd på H&M, i sin kommentar.
Totalt hade kedjan 180 butiker stängda vid kvartalets ingång, något som senare sjönk till 100 butiker. I dag är det endast 50 stycken som hålls stängda, på grund av rådande restriktioner ute i världen.
I takt med att restriktioner lättats på många marknader har butiksförsäljningen börjat komma tillbaka samtidigt som onlineförsäljningen fortsatt att öka, säger Helena Helmersson.
Butiker läggs ned
Samtidigt bekräftar kedjan att ett antal butiker kommer att läggas ned i Sverige. H&M-gruppen har tidigare meddelat att 250 butiker ska stängas globalt under 2021. Nu står det klart att åtta butiker läggs ned i Sverige, rapporterar Aftonbladet.
Jag kan bekräfta att vi har eller kommer att stänga butiker i ett antal städer, skriver Dominic Roter, på H&M:s pressavdelning, till tidningen.
Det rör sig om Afound i Malmö, Weekday i Göteborg, Monki i Skrapan (Stockholm), H&M outlet i Malmö och H&M i Mörby (Danderyd), Kiruna, Umeå och på Lidingö. Samtliga har redan eller ska bommas igen för gott.
Miljardregn över aktieägarna
Aktieägarna märker dock inte av någon sorg i butiksledet. De ska istället få dela på en utdelning på 10,8 miljarder kronor. Motsvarande 6,50 kronor per aktie. Något som ska fastställas på en extra bolagsstämma i slutet på oktober.
Styrelsen anser nu att H&M-gruppens förbättrade lönsamhet, starka finansiella ställning och stabiliserade marknadsförhållanden i kombination med vår förmåga att hantera pandemins påverkan på vår verksamhet möjliggör en utdelning. Även efter utdelningen är vi finansiellt starka och kommer kunna fortsätta investera i kunderbjudandet och vår verksamhet och därmed stärka vår position ytterligare, säger Karl-Johan Persson, styrelseordförande på H&M.