ANNONS

H&M krossar förväntningarna – våras för försäljningen

H&M:s rapport imponerar
H&M/Pressbild

"Attraktiva kollektioner".

ANNONS

H&M är här med färska siffror för sitt senaste Q1, i sitt brutna räkenskapsår.

Rörelsevinsten för perioden 1 december till 29 februari landade på drygt 2,1 miljarder kronor. Analytikerna räknade med en vinst på 1,3 miljarder kronor, enligt Bloombergs sammanställning.

Vårkollektionen uppges, av den nya vd:n Daniel Ervér, ha blivit väldigt väl mottagen i februari, vilket har stärkt försäljningen betydligt.

Vi stärker alla delar av vårt sortiment och vår designorganisations viktigaste uppdrag är att skapa attraktiva kollektioner, konstaterar vd:n i rapporten.

Omsättningen uppgick till 53,6 miljarder kronor, vilket dock var en liten minskning med 2 procent. Men marginalen stärktes ändå till 3,9 procent. Målet är att nå en rörelsemarginal på 10 procent under året.

Genom fortsatt kostnadskontroll, bättre precision i våra kollektioner och nära samarbete med våra leverantörer står vi nu bättre rustade, skriver nytillträdda vd:n Daniel Ervér i rapporten och tillägger:

Vår högsta prioritet är fortsatta förbättringar inom kunderbjudandet, butiksupplevelsen och varuförsörjningskedjan för att stärka försäljningen.

Klädjätten vill dock stänga 60 fysiska butiker under räkenskapsåret 2023/2024 – som sträcker sig fram till och med november i år.

David Gustavsson
david@ehandel.se