H&M tar på sig finkläderna och levererar en stark kvartalsrapport. Försäljningen ökade med 12 procent mellan mars till och med maj i år, i bolagets brutna räkenskapsår (2021/2022).
Intäkterna landade därmed på 54,4 miljarder kronor, jämfört med 46,5 miljarder, motsvarande period i fjol. Analytikerna räknade med en försäljning på 53,2 miljarder.
I bolagets föregående kvartal blev dock analytikerna besvikna. Det blev förvisso en vinst före skatt på 282 miljoner kronor. Men analytikerna räknade med en vinst på 1 miljard. Men nu råder alltså positivare tongångar igen hos klädjätten.
LÄS ÄVEN: H&M gjorde många besvikna – vinsten långt under förväntningarna
I slutet av maj meddelade H&M att man nu även testar ett nytt koncept i sin butikskedja COS, som har runt 270 butiker på närmare 50 marknader.
I provrummen ska speglarna identifiera de kläder som tagits med in för att provas. Detta för att kunden ska kunna se relaterade plagg eller andra färger. Den smarta spegeln ska även kunna ge personliga styling-rekommendationer.
LÄS ÄVEN: H&M testar smarta speglar – vill bjuda på ny butiksupplevelse