ANNONS

H&M inviger maskin som gör om gamla kläder till nya i butik

Pascal Brun, hållbarhetschef på H&M
Bilder från H&M

"Ingenting är för trasigt".

ANNONS

Idag invigs H&M:s återvinningsmaskin Looop, som omvandlar kundernas gamla eller trasiga plagg till nya, i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

För att bekämpa klimatförändringarna måste vi förändra modebranschen. Ett sätt är cirkulära lösningar. Om man ​​till exempel använder en återvunnen bomullsskjorta till att skapa en ny skjorta, behöver man inte odla ny bomull. Man kan istället använda det som redan har producerats. Det är cirkulärt mode, och det är det som är Looop, skriver H&M på sin sajt.

När ett plagg lämnas in tvättas det med ozon och sedan strimlas det till fibrer. En viss sorts ny fiber läggs till för att stärka massan och därefter rätas den rena fiberblandningen ut i en fiberbana och dras ut i tunna remsor.

Flera fiberremsor kombineras för att skapa en starkare och tjockare massa och då spinns de tjocka fibrerna till en tråd. Trådarna stickas sedan till nytt material som sedan används till att ta fram ett nytt plagg. Allt det här gör Looop utan att använda sig av vatten eller kemikalier.

Lanseringen av Looop är en påminnelse om att man ska behandla alla kläder som resurser. Ingenting är för trasigt eller sönderrivet för att inte kunna återvinnas, och inga kläder får någonsin hamna i papperskorgen.

H&M:s mål är att alla material som modeföretaget använder sig av ska återvinnas eller upptas på ett mer hållbart sätt senast 2030.

Looop har skapats av H&M Foundation och det Hongkongbaserade spinneriföretaget Novetex Textiles samt HKRITA, The Hong Kong Research Institute of Textiles and Apparel, som står för teknologin. Eftersom målet är att förändra modebranschen och inte bara H&M kommer HKRITA att licensiera tekniken allmänt för att hjälpa hela branschen att bli mer cirkulär.

Vi utvecklar ständigt ny teknik och innovationer för att förändra modebranschen, med målet om att minska beroendet av nya resurser, säger Pascal Brun, hållbarhetschef på H&M, i ett pressmeddelande.

Att få kunderna med på det här är nyckeln för att uppnå verklig förändring.

För H&M:s medlemmar kostar det 100 kronor per plagg, och för dem som inte vill vara med i modejättens klubb kostar det 150 kronor. Pengarna som kommer in via Looop kommer att användas till vidare forskning kring materialframställning.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap