En sann hjälte eller en tjejhjälte? Det är frågan för H&M den här veckan. För nu är det nämligen dags igen. Ingen har väl hunnit glömma den förra tröj-härvan, då H&M anklagades för att bekräfta rasistiska stereotyper.
LÄS ÄVEN: H&M-fadäsen: Mörk barnmodell var “coolaste apan i djungeln”
Dessförinnan hade företaget dessutom ridit igenom flera omgångar av kritik från privatpersoner och organisationer som meddelade att företaget agerade sexistiskt och könsstereotypt när de marknadsförde sina produkter, främst då i e-handeln.
LÄS ÄVEN: E-handelsmissen: Knälångt till pojkar - hotpants till flickor
"Våra döttrar är inga tjejhjältar"
Nu har kritikerna alltså åter vaknat till liv. Den här gången har det upptäckts att H&M i sin e-handel säljer två snarlika tröjor, en för pojkar och en för flickor. Den enda skillnaden var att pojktröjan hade texten “true hero”, medan tröjan som riktade sig till tjejer hade budskapet “girl hero”.
En instans som har reagerat på tröjorna är Annonsrådet, som säger sig verka mot sexistisk reklam.
- Våra döttrar är INTE några tjejhjältar. De är lika mycket "riktiga hjältar" som våra söner, skriver organisationen på Facebook.
Tjejen plockades bort ur serie-gäng
I kölvattnet av kritiken mot hjälte-tröjorna har nu även en annan tröja uppmärksammats. Den föreställer en grupp figurer ur TV-serien Paw Patrol. Men på H&M:s tröja hade en av figurerna i gänget utelämnats - tjejen.
Det tilltaget uppmärksammades av förskolläraren William Viberg, som inte gillade budskapet.
- Det är ju vi vuxna som ansvarar för vad barnen ser på och hur deras kläder ska se ut. I det här fallet har de valt att ta bort tjejen ur ett sammansvetsat gäng, det påverkar barnen, sa han till Expressen.
"Viktig input i planeringen"
När han framförde sin kritik till H&M på deras Facebooksida ska han ha fått följande svar:
- Vi har i dagsläget ingen information om varför Skye inte finns med på tröjan, men vi har självklart tagit vidare ditt önskemål om att alla i gänget ska finnas tryckta på våra tröjor.
När Ehandel.se kontaktar H&M menar de dock att de vill erbjuda sina kunder ett stort sortiment, samtidigt som de lyssnar på kritiken.
- Vi erbjuder ett brett sortiment av sköna, snygga och praktiska barnkläder, som ger kunden en stor valfrihet. Under ett år erbjuder vi en mängd olika tryck på våra barnkläder och vår målsättning är även att öka variationen av tryck. Vi tycker att det är bra att våra kunder engagerar sig och vi lyssnar på feedbacken vi får, då det är en viktig input i planeringen av framtida sortiment, skriver Amanda Larsson vid H&M:s presstjänst.