Alla offentliga sammankomster - som konserter och idrottsevenemang - har ställts in, och skolor och universitet hålls stängda. Restauranger och barer har fått begränsade öppettider och människor uppmanas att hålla sig i hemmet så mycket som möjligt. Så ser situationen i Italien ut sedan landets politiska ledning tidigare i veckan tagit beslut om att försätta hela Italien i karantän.
De nya reglerna påverkar förstås även handeln, och flera aktörer har fått stänga sina butiker. En av dem är H&M, som har 181 butiker i Italien. För närvarande är samtliga tillfälligt stängda.
För H&M-gruppen är säkerheten för våra kunder och anställda högsta prioritet och vi följer löpande utvecklingen och rekommendationer från myndigheter, skriver Ia Elf, presskontakt på H&M, i ett mejl till Ehandel.
Trots restriktionerna i Italien kör kollektivtrafiken fortfarande, bland annat för att människor ska kunna ta sig till och från sina arbeten. E-handelslogistiken verkar också fungera som normalt, i alla fall för H&M:s del.
I dagsläget ser vi inga problem med att få ut leveranser till våra kunder, skriver Ia Elf.
LÄS ÄVEN: H&M: E-handeln växte med 24 procent - nu väntar massiv butiksomställning