ANNONS

H&M Group hyr ut brudklänningar och analyserar kunder i Kina

Laura Coppen, cirkulär och hållbar affärsutvecklare på H&M Group

"Varit på radarn under en tid".

ANNONS

För några dagar sedan slog H&M-butiken på Sergels Torg i Stockholm upp dörrarna till sin nyrenoverade butik. Men förutom en ny fräsch lokal och en skönhetssalong i butiken bjöd H&M även på en ny shoppingmöjlighet. Modejätten har nämligen börjat på ett helt nytt kapitel och lanserat ett kläduthyrningskoncept där en viss del av sortimentet kommer att erbjudas, till en början.

Vi är jätteglada att för första gången ha börjat med uthyrning och för att få inspirera våra kunder till att se mode på ett cirkulärt sätt, säger Maria Östblom, chef för damdesign på H&M, i ett pressmeddelande.

I det nya konceptet ingår brudklänningar samt utvalda artiklar från H&M:s Conscious Exclusive-kollektioner, men för att kunna hyra ett plagg behöver man vara medlem i företagets kundklubb.

Våra Conscious Exclusive-kollektioner är tillverkade av hållbara material, och därför känns det helt perfekt att inleda den här testperioden med dem, säger Maria Östblom.

Hållbarhet och ett cirkulärt tankesätt kring mode är uppenbarligen ett högst aktuellt ämne för modejätten. Det var inte länge sedan H&M Group blev majortietsägare av secondhand-sajten Sellpy och sedan började Afound, ett av koncernens varumärken, att säljas på secondhand-plattformen.

LÄS ÄVEN: Afound och Sellpy går ihop – influencer inviger

Nu var det dags för ännu en satsning på modeuthyrning. Ett annat av H&M Groups varumärken, COS, har gått ihop med ett kinesiskt kläduthyrningsföretag vid namn YCloset för att testa de asiatiska kundernas intresse av en abonnemangsmodell där man löpande får hyra ett antal plagg. Men efter att uthyrningsperioden löpt ut kommer kunderna även att få möjlighet att köpa kläderna permanent, till ett reducerat pris, om de faller dem i smaken.

Prenumerationsuthyrning har varit på radarn under en tid och vi tycker att detta är en mycket relevant modell för oss att utforska. På så sätt kommer vi kunna undersöka kundernas efterfrågan samt testa affärsmodellen, skalförmågan och olika hållbarhetsfaktorer, säger Laura Coppen, cirkulär och hållbar affärsutvecklare på H&M Group.

YCloset är Kinas största modehyrningsplattform med 15 miljoner registrerade användare. Testet, där COS artiklar kommer att erbjudas på den kinesiska sajten, kommer att pågå under tre månader.

COS-kollektioner är designade och gjorda för att hålla länge, vilket har varit en central del av COS sedan varumärket började för tolv år sedan. Vi tror att kvalitén på våra kollektioner lämpar sig bra för ett uthyrningskonceptet, säger Marie Honda, vd på COS.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap