Hennes & Mauritz släppte idag sin halvårsrapport som täcker 1 december 2021 till 31 maj 2022. Omsättningen ökade, för perioden, med 20 procent till 103,7 miljarder kronor.
För det andra kvartalet, mars till maj 2022, så steg omsättningen med 17 procent till 54,5 miljarder kronor. En siffra som stämmer överens med företagets preliminära siffror som släpptes tidigare i juni. Rörelseresultatet för det andra kvartalet landade på nära 5 miljarder.
Samtidigt meddelar modejätten att försäljningen förväntas minska med 6 procent i juni.
Den pausade försäljningen i Ryssland, Belarus och Ukraina står för 5 procentenheter av minskningen. Junisiffran ska ses i ljuset av en mycket stark jämförelsebas i juni 2021, en ökning om 24 procent, medan juli och augusti ökade med 6 procent, skriver bolaget i samband med halvårsrapporten.
Stänger butiker på etablerade marknader
Bakom den starka ökningen under det andra kvartalet så hittar vi, inte oväntat, företagets fysiska butiker. Men e-handeln ska inte vara död.
Försäljningen ökade kraftigt i våra fysiska butiker samtidigt som online går fortsatt bra. Detta visar återigen värdet av att ha både fysiska och digitala kanaler som stärker och kompletterar varandra. Integrationen av försäljningskanalerna fortsätter därför parallellt med kontinuerliga satsningar inom främst tech, varuförsörjningskedjan och hållbarhet, kommenterar Helena Helmersson, vd på H&M.
Trots att man nu ser ett stort värde i företagets fysiska butiker så planerar man att göra sig av med en hel del av dem.
För 2022 planeras cirka 94 nya butiker att öppnas och cirka 272 att stängas, vilket ger en nettominskning om cirka 178 butiker. Merparten av öppningarna sker på tillväxtmarknader medan stängningarna främst sker på etablerade marknader, skriver företaget.