H&M lever upp till förväntningarna i årets första kvartalsrapport. Försäljningen för perioden december-februari landade på 40,27 miljarder kronor. Det är en ökning med 25 procent, och i lokala valutor ökade försäljningen med 15 procent.
Resultatet är samtidigt klart bättre än vad analytikerna hoppats på och H&M levererade ett resultat på 22,2 miljarder kronor. Det är en ökning med 26 procent sedan samma period förra året.
– Vi har fått en mycket bra start på 2015, både när det gäller försäljning och resultat. Vårt attraktiva kunderbjudande och starka expansion inom både butik och online samt vårt arbete med ständiga förbättringar är några anledningar till de ökade marknadsandelarna och det goda resultatet, säger Karl-Johan Persson, vd.
Åtta nya onlinemarknader i vår
Den starka resultatökningen ska enligt H&M bero på långsiktiga satsningar inom online och IT för att möta kundernas behov och shoppingmönster i den snabba digitaliseringen som sker inom detaljhandeln.
H&M lanserade under förra året sin e-handel på flera nya marknader i Europa och i Kina. Under våren är det dags för åtta nya länder; Portugal, Polen, Tjeckien, Rumänien, Slovakien, Ungern, Bulgarien samt Belgien och till hösten är det dags för Schweiz.
– Vi har alltså många intressanta öppningar att se fram emot, både när det gäller butiker och online. Totalt sett planerar vi att öppna 400 nya butiker netto och nio nya onlinemarknader i år vilket gör att vi når ännu fler kunder varje dag, säger Karl-Johan Persson.