ANNONS

H&M frias för smal modell - "det är tydligt"

"Noterade att hon hade gått ner i vikt".

ANNONS

För några veckor sedan hade H&M publicerat två bilder på i sin onlinebutik som gjorde en kund väldigt upprörd. På den ena bilden hade en kvinna på sig underkläder, så kallade shaperbikers och bh, och på den andra bilden hade samma kvinna på sig ett träningslinne med sport-bh.

LÄS ÄVEN: Just nu: H&M vänder till vinst – över 1000 butiker stängda

Reklamen visar en ohälsosamt smal modell. Det syns tydligt att det inte är hennes normala kroppsform. Axlar, höfter och armbågar är betydligt större än lår och armar, skriver personen i sin anmälan till RO.

Modejätten svarar att man "uppskattar att få synpunkter" men tycker att det är tråkigt att personen upplever att H&M:s marknadsföring brister i känsla för socialt ansvar.

Denna fråga är väldigt viktig för oss och sunda ideal är något som H&M värdesätter högt. H&M är medveten om att man som stor aktör på marknaden har ett ansvar och man vill att de modeller som anlitas ska förmedla det aktuella modet på ett sunt och hälsosamt sätt.

H&M har en strikt reklam- och modellpolicy som bygger på etiska riktlinjer, vilka samtliga av H&M:s samarbetspartners tar del av. H&M för en ständig dialog med de modellagenturer man samarbetar med och ser kontinuerligt över policyn.

Vidare säger H&M att man också lade märke till just den här modellens kroppsform innan anmälan kom in, men att man valde bort ett antal bilder som man inte var helt tillfreds med.

H&M granskar alltid sina modeller och bilder och meddelar modellagenturerna om man upplever att en modell har gått ner mycket i vikt eller ser ohälsosam ut. Just den här modellen har H&M arbetat med flertalet gånger och då har hon alltid sett hälsosam ut. Vid den fotografering som anmälan avser noterade H&M dock att hon hade gått ner i vikt och tog därför upp det med modellagenturen.

De undersökte i sin tur situationen och försäkrade att modellen var frisk och hälsosam och att det inte fanns några underliggande problem som orsakade hennes viktminskning. Ändå valde H&M att ta bort några av bilderna från hemsidan (innan anmälan kom) då H&M inte vill riskera att deras bilder skulle upplevas som om H&M främjar ohälsosamma ideal. Alla bilder från denna fotografering är nu borttagna.

När det slutligen blir dags för Reklamombudsmannens bedömning konstaterar man att den riktiga frågan som ska prövas är om kvinnan i den anmälda reklamen kan uppfattas som ohälsosamt smal.

Modellen som visas i den anmälda reklamen är smal, men hon ger enligt Reklamombudsmannen inte intryck av att vara extremt smal på ett sätt som strider mot praxis. Reklamombudsmannen finner därför att reklamen inte är utformad utan vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar.

Den strider därmed inte mot artikel 1 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se