Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

H&M dumpar plast för papper i e-handeln - och IKEA vägrar svara

Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Gör det möjligt att minimera avfallet".

ANNONS

H&M ställer om sina e-handelspåsar och ersätter all plast med pappersförpackningar. Därmed sällar man sig, delvis, till Ikea som tidigare gjort gällande att man ska byta ut alla plastförpackningar mot just pappersbaserade motsvarigheter, livsmedelsförpackningar undantaget.

Redan nu använder och erbjuder vi endast papperspåsar i våra butiker för att bidra till att minska plastavfallet som hamnar i naturen. Vi är glada att vi nu kommer att erbjuda våra onlinekunder samma lösning, och att deras onlineupplevelse matchar den i butiken, det vill säga med mindre plast. Utrullningen av detta initiativ kommer att inledas i mindre skala, och den kommer att nå alla kunder i slutet av sommaren, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetschef på H&M Nordics, i ett uttalande.

Men är verkligen beslutet att gå all-in på papper ett bättre och mer hållbart alternativ? Vi har ställt uppföljande frågor till både H&M och Ikea i ärendet. Bland annat har vi undrat varför man inte använder sig av en blandning av papper och återvunnen plast. En fråga Ikea vägrat svara på.

H&M adresserar inte frågan direkt, men utvecklar i alla fall varför den nya papperspåsen är mer hållbar än deras plastalternativ.

Vår nya förpackningslösning är ett viktigt steg i vår resa mot att bli en cirkulär verksamhet. Detta gör det möjligt för oss att bättre utnyttja resurserna samt minimera avfallet. När papper tas fram på ett mer hållbart sätt kan det vara ett bättre alternativ för att minska förpackningarnas miljöpåverkan. Särskilt eftersom det enkelt kan återvinnas och återinföras i loopen, säger Laura Mendez Blanco, presschef på H&M Sverige, till Ehandel.

Det här kräver dock förstås att kunderna gör en insats och verkligen återvinner förpackningen, vilket inte alltid sker.

Del i större omställning

Den nya förpackningen är ett led i ett större arbete för H&M, där man vill minska både engångsförpackningar och andelen förpackningsmaterial som används, berättar man.

Alla typer av engångsförpackningar påverkar miljön under hela dess livscykel, från när den produceras fram till att den slängs. Därför siktar vi på H&M Group på att minska vårt förpackningsmaterial med 25 procent år 2025. Detta genom att använda bättre material, eliminera onödiga förpackningar samt återanvända dem, säger Laura Mendez Blanco.

Tillverkningen av pappersemballage kan också generera en hel del utsläpp från start till mål. Att avverka stora mängder skog har också stora nackdelar för miljön. Men enligt H&M har man säkerställt att den nya påsen tagits fram på ett mer hållbart sätt.

I vårt fall är papperet vi använder som våra nya onlineförpackningar FSC-certifierade och producerat på ett mer ansvarsfullt sätt. H&M Group har som mål att allt trä som används för produkter och förpackningar är tillverkade av FSC-certifierat material, eller fibrer från alternativa källor som jordbruksrester och post-consumer-textilier senast 2025.

"Skyddar skogarna"

H&M vill också gärna trycka på att de inte jobbar med träbaserade material som kommer från skogar som är hotade, eller behöver speciellt skydd. Inte heller material från olagligt avverkade skogsområden, eller där medborgerliga rättigheter har kränkts. Man nobbar även material från naturliga skogar som röjts för plantager, eller annan användning.

Utöver detta, stödjer vi Pack4Good-initiativet, från vår partner Canopy, för att säkerställa att våra pappersförpackningar är mer hållbara. De arbetar med skogsindustrins största kunder och leverantörer för att utveckla lösningar inom verksamhet som skyddar skogarna, säger Laura Mendez Blanco.

Dela artikeln: