Det norska Konsumentverket, Forbrukertilsynet, menar att H&M bröt mot norsk lag när modejätten marknadsförde sin miljömässigt hållbara kollektion ”Conscious Collection” i landet. Det rapporterar SVT.
Allt började med att den norska nyhetssajten NRK uppmärksammade och ifrågasatte H&M:s hållbarhetsfilosofi, till Forbrukertilsynet.
Det talas mycket om hållbarhet och miljö på H&M:s webbplats. Samtidigt ingår de i en av de mest förorenande industrierna i världen. Klädindustrin står för mer utsläpp av växthusgaser än all lufttrafik och sjöfart tillsammans, skrev NRK i sin artikel.
LÄS ÄVEN: Transparens börjar bli en trend – H&M följer efter
Norska myndigheten svarade:
De spelar på känslor och använder uttryck som de inte får använda. När man säljer en särskilt miljöskadliga produkter som kläder, måste man vara noga med att inte kalla dem hållbara. Vi har kommit fram till att H&M bedriver vilseledande reklam och att de har brutit lagen, sa Bente Øverli, biträdande chef för Forbrukertilsynet, till NRK.
Forbrukertilsynet krävde att H&M skulle ändra marknadsföringen av klädkollektionen.
LÄS ÄVEN: H&M:s nya AI-app ska minska returer vid e-handelsköp
SVT tog kontakt med det norska Konsumentverket som förklarade ytterligare:
”Hållbart” när det gäller kläder är problematiskt eftersom det är en av de mest miljöförstörande branscherna vi har idag i världen. Det vi såg var att H&M marknadsförde ”Conscious” som en hållbar kollektion utan att berätta vad det innebar. Kunderna har rätt till att kunna göra medvetna val, säger Elisabeth Lier Haugseth, chef för Forbrukartilsynet.
Och modeföretaget svarade SVT:
Vi har tagit till oss av kritiken, sett över vår globala marknadsföring och redan nu genomfört vissa förändringar som vi hoppas ska vara till hjälp för våra kunder. Notera att det Forbrukertilsynet har tittat på är huruvida informationen relaterad till våra Conscious-produkter är exakt nog – inte huruvida våra produkter är hållbara eller ej.