Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

H&M börjar ta betalt för returer

H&M:s vd Helena Helmersson
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Klädjätten följer i konkurrenternas spår.

ANNONS

H&M har börjat ta betalt för onlinereturer i Storbritannien. Något som gäller oavsett om kunderna skickar tillbaka sina e-handlade varor, eller lämnar in dem i butik. Det rapporterar BBC.

LÄS ÄVEN: Efter Q3-smockan: H&M börjar ta betalt för returer

Att H&M skulle börja ta betalt för returer kom på tapeten redan förra hösten. Detta som ett led i att förbättra lönsamheten och tanken var att först testa det i Norge och Storbritannien.

Vi testar nu returavgifter som en möjlig åtgärd som vi kan vidta. Men huruvida vi går vidare beror på hur kunderna reagerar, kommenterade H&M:s vd Helena Helmersson.

Gäller inte medlemmar

Det verkar inte ha blivit något ramaskri bland landets konsumenter, och enligt en talesperson för H&M har klädjätten tagit betalt för returerna sedan i slutet av sommaren.

Kunderna måste alltså nu betala 1,99 pund, motsvarande drygt 27 kronor, för att returnera paket som köpts online. Det gäller dock inte medlemmar som fortfarande kommer att kunna returnera utan kostnad.

I Norge tar klädjätten numera också betalt för tilltaget, något man gjort sedan testerna inleddes i fjol. Närmare bestämt 29 norska kronor såvida man inte är medlem. Retur till butik är dock gratis för alla.

Konkurrenter som Zara, Boohoo, Uniqlo och Next har sedan tidigare infört avgifter för returer online.

LÄS ÄVEN: Apotea-VD:n: ”Fria returer är hål i huvudet"

Dela artikeln: