Det har mest varit negativa nyheter när H&M och digitalisering kopplats ihop den senaste tiden. Den globala modejätten kämpar uppenbarligen med den växande e-handeln som allt mer äter av den fysiska handeln.
Även om H&M sägs kämpa med skiftet till e-handel så avslöjade de nyligen att de redan nu omsätter 29 miljarder kronor via sin egen e-handel.
LÄS ÄVEN: Så många miljarder omsätter H&M:s e-handel
Allt är alltså inte mörkt på horisonten. Nu meddelar tidningen WWD, som hänvisar till siffror från analysföretaget Semrush, att H&M är den mest besökta e-handeln i världen när det kommer till modesajter (apparel).
Asos blev tvåa
Semrush rankar årligen e-handelsföretag utifrån hur stor deras trafik in till sajten är och denna gång ska H&M ha puttat ner brittiska Asos.com från tronen. Det handlar om globala sajter och trafiken till H&M.com ska alltså ha stigit så pass mycket att det svenska företaget tog hem förstaplatsen.
Topp 10 inom mode ska enligt Semrush se ut som följer:
1. Hm.com
2. Asos.com
3. Zara.com
4. Wildberries.ru
5. Macys.com
6. Myntra.com
7. Nordstrom.com
8. Jabong.com
9. Adidas.com
10. Urbanoutfitters.com
Snittökningen för de 50 största sajterna ska ha legat på nära 12 procent. USA ska samtidigt stå för runt 60 procent av den globala trafiken till toppsajterna, följt av Indien, Turkiet och Spanien på runt 6 procent vardera.