Sponsrat Innehåll

HjÀlpsam och intelligent e-handel med personalisering

Columbus
Vi har nått en platå dÀr kundens digitala köpbeteende ligger på en relativt hög och stabil nivå. Bara tillfÀlligt eller inte återstår att se. En omfattande global undersökning visar att 26 % av konsumenter handlar online i genomsnitt en gång i veckan. Dessutom vet vi att digitaliseringen av vårt köpbeteende stÀller allt högre krav på teknik och kundupplevelse. Kundens resa till köp blir allt mer komplex och vÀgen till kundens hjÀrta mer och mer stÀngd. Mjukvaruleverantörer och konsultbyråer basunerar ut hur bolag måste bli mer kundcentrerade, eftersom morgondagens kunder krÀver det. KÀlla: Episerver (2019).Reimagining Commerce.

Konvertera mera med personalisering

Att segmentera kommunikationen och erbjudandet för att bli mer relevant och skÀra igenom bruset Àr ingenting nytt och något som alla typer av organisationer måste tÀnka på i sin kommunikation. Men och om du driver en e-handel med konsumentvaror Àr det kanske viktigare för dig Àn för någon annan.

Din e-handel konverterar idag omkring 2–3 %, eller hur? SÃ¥ brukar det se ut för de flesta e-handlare och det Àr lÀtt att försÀljningen stagnerar dÀr. Om du dÀremot vill driva tillvÀxt och öka dina intÀkter genom att attrahera fler nya kunder och konvertera fler till köp sÃ¥ finns det en sak du mÃ¥ste jobba aktivt med – och det kallas personalisering. KÀlla: Wolfgang Digital, “The Digital Marketing Scientists”.(2019). KPI Report 2019. Retrieved from: https://www.wolfgangdigital.com/kpi-2019/

HjÀlp kunden att handla

Begreppet innebÀr att du förbÀttrar kundupplevelsen och gör det enklare för besökaren att vÀlja att köpa, och du gör det genom att anpassa dina kanaler efter varje enskild kund. Vem Àr kunden och vad Àr dennes behov? Detta tar du reda på genom att anvÀnda dig av existerande kunddata, t.ex. boendeort, ålder, surfbeteende, ny eller återkommande kund. Datat kan vara så kallad realtidsdata eller klickströmsdata dÀr du kan se hur dina kunder som inte konverterar rör sig på sajten. Då kan du förstå var de fastnar eller tappar intresset. Det Àr denna data som sedan styr features och hÀndelser som exempelvis e-postutskick, banners eller produkter/erbjudanden som syns i shopen.

Personalisering Àr ett maraton, ingen sprint

Personalisering Àr tyvÀrr ingen quick-fix. Du måste jobba långsiktigt, metodiskt och parallellt i alla era digitala och analoga kanaler. Ofta nÀr man pratar om personalisering så tÀnker många framförallt på e-post, en aktivitet som ofta faller på CRM-avdelningen. Men nyckeln Àr att kundens upplevelse måste ha en röd tråd och vara konsekvent oavsett kanalval. Du måste inkludera webben, e-handeln, sociala medier och slutligen de fysiska butikerna. Med ökad konkurrens om kundernas uppmÀrksamhet måste arbetet med personalisering ha högsta prioritet hos de flesta företag, och i synnerhet för dig som driver en e-handel. Men en sömlös, personlig och intelligent butik kommer nöjda och köpvilliga kunder.

VÀlj en kunnig personaliserinsgpartner

På Columbus jobbar vi nÀra kunden och tillsammans spårar och identifierar vi anvÀndbara kunddata som ofta finns spridd i flera olika system. Vi har ett dedikerat team som hjÀlper er med allt från analys och genomförande till A/B-testning och optimering.

Vi jobbar enligt en metod som vi kallar ”Value now”, som  kort och gott gÃ¥r ut pÃ¥ att implementera ett personaliseringsprojekt i olika steg med olika mÀngder kunddata i ett kontrollerat antal kanaler. Vi börjar med din e-handel och utökar till fler kanaler vartefter vi samlar pÃ¥ oss insikter och lÀr oss vad som fungerar. Vi kan garantera ett tydligt vÀrde för dig i varje steg av vÃ¥r leverans.

Hör av dig om du vill veta mer om hur vi kan personalisera din verksamhet så att du kan driva tillvÀxten! LÀs mer om Columbus.