Det shoppas allt mer kläder och accessoarer på nätet, men få butiker har möjligheten att hjälpa kunderna att hitta plagg som passar just dem. Vi har dock sett vissa e-handlare försöka lösa det på lite olika sätt.
Bland annat Zappos som med hjälp av hashtaggade selfies på Instagram hjälper sina kunder med personliga stylingtips. Även Stylepit erbjuder hjälp från en stylist via e-post, chatt eller telefon och svenska modesajten Fashionisland började redan 2012 med stylingtips via chatt.
Nu har det poppat upp en oberoende stylingtjänst på nätet, Stylistonline.nu.
– Stylistonline.nu fungerar precis som en vanlig webshop, men istället för att shoppa kläder köper du en stylingtjänst, säger Käthe Nilsson, grundare av Stylistonline och som tidigare bedrivit e-handel och bloggat professionellt om mode och skönhet.
Lanseras internationellt
Konceptet har testats under sex månader och all rådgivning och styling utförs på distans via mail, Skype och/eller telefon av diplomerade personliga stylister, personal shoppers, frisörer eller makeupartister beroende på vilken tjänst det gäller.
Direkt efter ett köp av en tjänst får kunden en orderbekräftelse via mail och får sedan besvara en rad olika frågor och skicka in bilder. Färg- och stilrådgivning toppar listan över de mest populära tjänsterna och en stor kundgrupp är mammor som ska börja jobba efter föräldraledigheten.
– Vi är unika i branschen som erbjuder färgrådgivning där en person utför analysen och en annan godkänner den, säger Käthe som är utbildad personlig stylist och personal shopper.
Inom kort kommer man att utöka webshopen med ytterligare tjänster samt möjlighet att beställa personal shopping på olika orter i Sverige. Under 2015 kommer stylingkonceptet även att lanseras internationellt under namnet BuyStyle.
Källa: Press