I januari meddelade Microsoft att de avsåg att köpa spelutvecklaren och förläggaren Activision Blizzard för 69 miljarder dollar, alltså över 770 miljarder kronor. Mjukvarujättens största förvärv hittills. Om det blir verklighet. För nu har man nämligen stött på patrull.
Det handlar om det amerikanska konkurrensverket FTC, som har bestämt sig för att försöka stoppa affären genom att stämma Microsoft.
Myndigheten säger, i korta drag, att man anser att affären kan ge Microsoft alldeles för mycket makt över spelbranschen och hämma konkurrenskraften. Ett besked som möttes med bestörtning från Microsoft.
Vår övertygelse är att vårt förvärv av Activision Blizzard kommer att öka konkurrensen och skapa fler möjligheter för spelare och spelutvecklare, säger Brad Smith, vice ordförande på Microsoft, i ett uttalande på Twitter.
Vi tror på att ge fred en chans. Men vi tror också på vårt fall och välkomnar möjligheten att lägga fram det i domstol, fortsätter han.
Activision Blizzard har skapat flera av spelvärldens största varumärken som Call of Duty, Overwatch och World of Warcraft. De äger även svenska King, som ligger bakom megasuccén Candy Crush.
De har, precis som Microsoft, en välutvecklad e-handel där man främst säljer merch. De förstnämnda säljer även, spelkonsoler, handkontroller och andra speltillbehör via sin nätbutik.