ANNONS

"Hissnande siffror i maj" efter övergång till blixtsnabb webbapp

Simon Forslund, e-handelsansvarig
Foto: Bra Sommarmöbler

Hoppar på PWA-tåget.

ANNONS

Bra Sommarmöbler har tidigare meddelat att de gjorde ett rekordår under 2020 med en omsättning på strax under 90 miljoner. Företagets e-handel växte under förra året med 50 procent och stod för 55 miljoner. Det starka momentumet har fortsatt i år och man rapporterar nu återigen starka siffror.

LÄS ÄVEN: Ökade e-handeln med 50 procent – snuddar vid 90 miljoner

Vi landade på hissnande 14,6 miljoner kronor i maj online, upp 40 procent jämfört med maj 2020. I april var det rekord i butikerna på 14 miljoner, berättar Simon Forslund, e-handelsansvarig på Bra Sommarmöbler.

Efter rekordåret har företaget nu gjort en storsatsning på nätbutiken. Precis som vissa andra e-handlare har man valt att gå över till en progressiv webbapp (PWA), en samling teknologier som i många fall gör hemsidan blixtsnabb för användarna.

För användaren innebär det många fördelar men den främsta är att laddningstiden är väldigt kort och kan av användaren uppfattas som obefintlig, skriver Bra Sommarmöbler i ett pressutskick.

Den nya e-handeln ska vara baserad på en headless-arkitektur som bygger på Magento 2 kombinerat med Microsoft Business Central och Vue Storefront. Man har även valt Yotpo för att knyta ihop recensioner och kundbilder, en tjänst som även CoolStuff valt i sitt nya e-handelsbygge.

LÄS ÄVEN: CoolStuff talar ut om att lämna det egna: “Vi släpper inte kontrollen”

Det har varit ett väldigt roligt och lärorikt projekt. Vi hade en extrem tidspress där vi endast hade fyra månader på oss med julledighet att gå från 0 till 100. Vi har dock varit väl förberedda om vad som ska göras och hur. För oss har det varit en stor fördel att vi själva tagit fram designen. Det skapar en helt annan känsla för funktionerna på sidan och vad som ligger till grund för dem, säger Simon Forslund.

Sidan ska även vara mycket automatiserad utifrån produktdata vilket ska göra att företaget sparar en hel del tid. Man har helt enkelt automatiserat bort en stor del av tidigare produkthantering.

Detta gör att kunden ständigt kan navigera runt mellan olika färger och utföranden på en produkt eller serie, utan någon extra handpåläggning från bolaget mer än strukturerad produktdata, meddelar företaget.

Den nya sidan smyglanserades i mitten av mars och vi frågade Simon Forslund om de redan nu kan säga något om effekten.

Vi har tappat lite besökare men omsättningen har skjutit i höjden och likaså konverteringsgraden. Den ligger just nu upp ungefär 100 procent från tidigare siffror, säger Simon Forslund som samtidigt misstänker lite mätfel kring just besökarantalet.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap