Minst 50 miljoner dollar i böter för att ha gjort intrång på Run-DMC:s varumärke. Det kan bli följden för bland andra Amazon, Walmart och Jet.com som alla har stämts av hiphopgruppens grundare Darryl McDaniels, som också äger gruppens varumärke.
Sångaren menar att storbolagen har gjort sig skyldiga till varumärkesintrång genom att trycka Run-DMC:s logga på bland annat kepsar och T-shirts. Enligt honom kan de ha fått konsumenterna att tro att gruppen ligger bakom produkterna. I vissa fall handlar det om att varorna ska ha fått ett produktnamn där Run-DMC ingår.
"Extremt värdefullt" varumärke
Enligt musiktidningen Rolling Stone ska Darryl McDaniels ha sagt att hiphopgruppens varumärke är “extremt värdefullt” och hänvisat till att till exempel Adidas har ett licensavtal för att använda namnet.
Enligt flera amerikanska medier har McDaniels stämningsansökan nu kommit in till en domstol på Manhattan i New York. Varken musikern eller de anklagade storbolagen har velat kommentera ärendet till nyhetsbyrån Reuters.
Run-DMC grundades i New York 1981. Gruppens namn blev ett registrerat varumärke 2007.