Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Hilda tröttnade på engångsskydd - startade eget: "Idén var klockren"

Hilda Hammarin, grundare av Iconica
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Insåg att behovet på marknaden var stort".

ANNONS

En produkt som saknas på marknaden, och som löser ett problem, brukar vara ett framgångsrecept för ett nystartat företag. Det var också det som fick Hilda Hammarin att grunda Iconica, en e-handel som säljer menstrosor.

Under hösten 2021 slog hon upp portarna till sin nya e-handel och sedan dess har det hänt en hel del. Idag säljer hon över hela Europa och under 2022 nådde företaget en försäljning på 2,8 miljoner kronor.

För mig har traditionella mensskydd aldrig fungerat särskilt bra så jag har varit öppen för nya typer av skydd. Jag fick under 2020 höra om menstrosor för första gången och blev nyfiken på produkten, berättar Hilda och fortsätter:

Det fanns då i ett fåtal andra länder, jag testade och tyckte att idén var klockren men de trosor jag provade från andra märken var inte optimala. Jag påbörjade min research, testade mig fram och utvecklade Iconicas första trosa. Försäljningen tog fart och jag insåg då att behovet av denna typ av produkt på svenska marknaden var stor.

Begränsat produktsortiment

Hilda arbetade tidigare med marknadsföring, i synnerhet digital marknadsföring och varumärkesutveckling, efter att hon blivit färdig med sin management-utbildning i Barcelona. Något hon haft stor nytta av i sitt företagande som e-handlare.

Jag har egentligen ingen erfarenhet av just e-handel mer än att jag har vänner med e-handelsföretag, men entreprenörskap ligger mig nära. Båda mina föräldrar driver eget företag så det har alltid funnits med i familjen.

En annan framgångsfaktor enligt Hilda är att Iconica hittills haft ett väldigt begränsat produktsortiment.

För oss är kvalitet viktigare än kvantitet. Vi har sedan start varit noga med att samla in feedback och önskemål från våra kunder för att sedan kunna ta fram exakt de produkter våra kunder efterfrågar, inte produkter som vi tror att de skulle gilla.

Involverar kunderna

Menstrosorna som Iconica säljer ser ut som vanliga trosor men består av flera olika lager textilier med en absorberande funktion. Trosan går att tvätta och kan återanvändas i minst i fem år.

Hilda berättar också att hon jobbar med egen produktutveckling där en stor del handlar om att involvera kunderna så mycket som möjligt i utvecklingsprocessen.

Vi håller hög kvalitet till ett rättvist pris för att nå så många kvinnor som möjligt, oberoende av ekonomisk ställning. Själv tillbringar jag mycket tid på resande fot för att hitta rätt produkter och har satt ihop ett team med olika specialistkompetenser från olika länder.

Nya lanseringar

Hilda är än så länge ensam anställd i företaget men arbetar med frilansare som är experter inom olika områden. Till exempel kundtjänst, annonsering och produktutveckling.

Vi vet vår affär och känner våra kunder väl och föredrar därför att ha ett internt team. Det är viktigt att vara snabbfotad och när vi har hand om det mesta själva så kan vi snabbt och effektivt lägga fokus där det behövs utan mellanled och extra steg.

All försäljning sker än så länge via egen e-handel, där internationella marknader står för drygt 60 procent, men det kan bli aktuellt med återförsäljare längre fram. Hittills har fokus främst legat på internationell expansion, men framöver så är planerna att utöka antalet produkter.

Vi har flera lanseringar planerat innan 2023 är slut. Vi har sedan start samlat in så mycket feedback från våra kunder det bara går, lyssnat på vad de vill ha och utvecklat produkter utifrån deras önskemål. Vi är nu redo att gasa på och expandera produktsortimentet, säger Hilda Hammarin.

Dela artikeln: