ANNONS

Hi-Fi Klubben fälls för sexistisk reklam

Hi-Fi Klubben fälls för sexistisk reklam
Könsdiskriminerande reklam, enligt Reklamombudsmannen

Reklamombudsmannen ansåg att en av företagets reklambanners var könsdiskriminerande.

ANNONS

En reklambanner från Hi-Fi Klubben som publicerades på Svenska Dagbladets hemsida har fällts av Reklamombudsmannen - som drivs i stiftelseform - för att vara könsdiskriminerande. Detta efter att en privatperson anmält reklamen.

Bannern visar en svartvit bild på en kvinna som sitter vid ett fönster med ena benet uppdraget så att man ser skrevet. Tvärs över bilden står det skrivet “minianläggningar” med stora bokstäver. I nedre högra hörnet syns priset på produkten man vill sälja - högtalare - som står utplacerade runt kvinnan.

"Den mänskliga faktorn"

Enligt det yttrande som Hi-Fi Klubben lämnat till Reklamombudsmannen skulle reklamen aldrig ha publicerats i svensk media. Annonsen hade producerats på huvudkontoret i Danmark och Hi-Fi Klubben menar att de omedelbart bad företaget som administrerar deras uppladdningar att ta bort den när de insåg misstaget.  

Teknikföretaget ber samtidigt om ursäkt för misstaget och menar att det var “den mänskliga faktorn” som gjorde att reklamen “slank igenom den svenska korrekturläsningen”.

"Framställs som ett sexobjekt"

Att publiceringen är resultatet av ett misstag spelar dock ingen roll för Reklamombudsmannen som anser att reklamen gick över gränsen.

- Reklamombudsmannen finner att kvinnan genom sin klädsel, vinkeln som bilden är tagen ur samt på det sätt bilden är beskuren på framställs som ett sexobjekt. Framställningen av kvinnan har ingen koppling till den marknads­förda produkten högtalare vilket är kränkande för kvinnor i allmänhet. Bannern är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 4 i ICC:s regler, skriver stiftelsen i beslutet.

En ursäkt gör inget ogjort

Inte heller att Hi-Fi Klubben själva stoppat reklamen och bett om ursäkt i efterhand, spelar någon roll, enligt Reklamombudsmannen.

- Enligt artikel 24 i ICC:s regler är en rättelse i efterhand i och för sig önskvärd om marknadskommunikationen strider mot reglerna, men det medför inte att överträdelsen blir försvarlig, står det i beslutet.

 

Michell Grönlund

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap