Hett på Emeet: Kina-hot, Viagra och marknadsföring

Hett på Emeet: Kina-hot, Viagra och marknadsföring
Sanna Thurdin presenterar årets upplaga av Emeet Helsingborg
Foto: Ehandel.se

Rekordmånga deltagare ledde till överbokad fest.

Gårdagens Emeet i Helsingborg bjöd på diverse godbitar.


Många samlades vid "gridden" för att se vilka sessioner som fanns

Redan på morgonen lyckades e-handelsprofilen Sixten Engström få en drös Emeet-deltagare att trängas i ett överfullt hotellrum för att lyssna på hans erfarenheter av det passande ämnet garderobshandel.

LÄS ÄVEN: Sixtens E-handelsskola Del 1

Sixten tog bland annat upp frågan om vad det är som gör en e-handel trovärdig och varför vi väljer bort vissa sidor.

"Missar elefanten i rummet"

Förutom de uppenbara missarna, som att sidan exempelvis inte har någon avsändare eller kontaktperson, så hade Sixten själv gjort sin research och surfat in på de mest tabubelagda e-handlarna - de i viagraträsket.

- Förutom att de flesta aldrig skulle få för sig att handla av en sajt som heter något i stil med Viagra.eu, så upptäckte jag att många av sajterna som sålde den typen av produkter saknade svar på de frågor jag har som kund. De missar elefanten i rummet - att det finns så många oseriösa aktörer på marknaden. För att vinna trovärdighet skulle jag ha velat se den informationen högst upp på sidan, sa Sixten Engström bland annat till åhörarna.

Andra populära inslag var Sarah Öhmans session om marknadsföring och två sessioner om hur svenska e-handlare kan tackla hotet från Kina.

Michael Wictor, VD på Ehandel.se

Sökmotoroptimering hett ämne

Efter lunchen - som bestod av smarriga wraps med olika smaker - trängdes åhörare för att bland annat lyssna på flera varianter av sessioner som tog upp temat om hur man som e-handlare kan nå ut med hjälp av sökmotoroptimering, så kallad SEO.

En av dem som gav sig på ämnet var Christer Pettersson från Arvato, som berättade om sin nya bok som handlar om hur man kan förbättra sitt innehåll exempelvis genom att skriva egna produkttexter - istället för att ha samma som de stora jättarna och riskera att hamna längre ner på google.

Stor potential för vin på nätet

Eftermiddagen bjöd också på en högst aktuell diskussion om alkohol på nätet, där Johan Segerberg från Bubblig.se och Nätvinhandlarnas branschorganisations ordförande Ole Nielsen i tur och ordning frågades ut av Ehandel.se:s chefredaktör Johanna Allhorn. Båda herrarna kunde konstatera att branschen har stor potential, även om den ännu befinner sig i sin linda.

Sarah Öhman, Mikael Fredriksson och Johan Segerberg  

Som avslutning på dagen delades ett nytt nummer av E-rapporten ut till alla deltagare, och representanter från Mathem och Bubblig fick ta emot priserna Årets Bästa E-handlare och Årets Utmanare inför jublande e-handlare.

Fullbokad fest gav platser på gräddhyllan

Under kvällen bjöds det som traditionen lyder på festligheter, denna gång på restaurang Tivoli i Helsingborg. Ehandel.se:s eventchef Sanna Thurdin kunde konstatera att festen för första gången var så fullbokad att det inte fanns sittplatser åt alla, vilket dock löstes med att några gäster fick plats uppe på gräddhyllan där de kunde se alltihop från ovan. Vid åttatiden fylldes salen med förlösande skratt till komikern Carl Stanley, som bland annat skojade om nutidens moderna namn på småbarn.

- Tänk i framtiden när man kommer in på McDonalds och ser att det är Dumbledore Johansson som städar toaletterna, sa han bland annat till Emeet-festarna som alla vred sig av skratt.


Carl Stanley underhöll på kvällen

I slutet av dagen intervjuade vi även vår eventchef Sanna Thurdin som berättar vad framtiden har att bjuda på.

Videointervju:

Bildarkiv:

Emeet 11

Michell Grönlund

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap