För nästan exakt sex månader sedan lanserades Hermine Hold, ett nytt e-handelsföretag som skulle sälja håraccessoarer i premiumsegmentet. Bakom satsningen står bland andra de framgångsrika entreprenörerna Isabella Löwengrip och iDeal of Swedens grundare Joachim Lindström, så förväntningarna var skyhöga redan från start.
LÄS ÄVEN: Löwengrips nya e-handel är live
Hermine Holds vd Katarina Roger berättar för Ehandel.se att företaget har fått ett varmt mottagande.
- Att efter ett halvår ha en så pass engagerad kundkrets och så många åtråvärda återförsäljare är en fantastisk start på vår resa. Vi lanserade under en väldigt tuff tid i retail, mitten av februari är tyvärr ingen högtid för e-handeln generellt. Men tack vare ett stort intresse för oss redan innan lanseringen så lyckades vi skapa en bra start, och har tillsammans med marknaden växt stadigt efter den, skriver hon i ett mejl till Ehandel.se.
Skapar med sitt community
Katarina Roger vill inte gå in på några försäljningssiffror, men berättar att bolagets sortiment har breddats både produkt- och prismässigt efterhand, vilket i sin tur har lett till en bredare kundbas.
- Det har varit väldigt tacksamt att ha en så pass nischad produkt som håraccessoarer, som är utformad till en så pass bred kundkrets som vår. Det gör att vi kan lyssna av vem som eftersöker vad och på vilken plats, vilket har varit tanken från början.
Har det gått som förväntat?
- Ja och nej. Förhoppningen om att kunna skapa produkter agilt och i nära kommunikation med vårt community - absolut. Det har varit väldigt roligt att se våra följare så engagerade från start, och att det var en strategi som visade sig vara lönsam. Mystik är helt enkelt ett uråldrat koncept, vi tror verkligen att transparens och co-creation är vägen framåt. Sedan har vi medvetet inte gjort alltför detaljerade planer, då vi vill kunna vara så flexibla som möjligt.
"Kan skapa fantastiska synergier"
Hermine Hold överraskades dock av att intresset från fysisk handel och diverse återförsäljare blev större än förväntat, något som visade sig redan innan försäljningen kom igång.
- Vår första teori var att vi skulle vara ett självklart ecom-brand, men det här halvåret har visat att både varumärke som försäljning har mycket kvar att hämta från fysisk handel. Att våga satsa på båda kanaler var något vi inte hade planerat för, men som vi nu tror kan skapa fantastiska synergier framåt.
Redan när varumärket Hermine Hold skulle utformas var planen att ta fram så kallat "Instagram-vänliga" produkter, som skulle vara lätta att nå ut med i sociala medier.
LÄS ÄVEN: Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier
Ska kunna stå på egna ben
Efter de första sex månaderna konstaterar Katarina Roger att strategin har varit framgångsrik i både betalda och organiska kanaler.
- Vi fick självklart otrolig tacksam publicitet och engagemang via vår medgrundare Isabella Löwengrips kanaler, och det fanns absolut en oro för vad som skulle hända efter att den mattats av. Målet har dock alltid varit att skapa ett brand som står på egna ben, och lyckligtvis känner vi att de som följer oss är intresserade av just oss, och är där för att stanna.
Hur ser planerna ut för resten av året?
- Resten av året kommer att innebära ett ännu högre tempo från vår sida - vad gäller allt från kollektionssläpp, nya produktkategorier och marknadsinsatser. Vi har under det första halvåret kunnat lyssna av och testa vad som faktiskt fungerar, och nu är vi redo att lägga i nästa växel för dessa aktiveringar, skriver Katarina Roger, och avslutar:
- Vi kommer fortsätta med vårt fokus på etablering i de nordiska marknaderna, och förbereda inför nästa år då planen är att gå större globalt och skapa ännu tydligare förankring i Europa. Vi kommer även att tydliggöra vår varumärkesstrategi under hösten, och göra Hermine Hold till en plats och ett community som innebär så mycket mer än enbart de produkter vi säljer.