1963 skapades modevarumärket Henri Lloyd av av Henri Strzelecki, som var en polsk soldat under andra världskriget som bosatte sig i Storbritannien efter kriget. Sedan dess har företaget etablerat sig på flera marknader runt om i världen.
Allt gick bra tills förra året när Henri Lloyd var nära en konkurs. Då gick svenska Aligro group in i bolaget och köpte det brittiska modevarumärket. Henri Lloyd fick därmed ett nytt huvudkontor i Göteborg, ett helt nytt team och en färsk e-handel som lanserades den 29 maj i år.
Men vi har med oss all kunskap från "den gamla Henri Lloyd", berättar Stina Andrup, e-handelschef på Henri Lloyd, för Ehandel när vi träffar henne i Göteborg.
Företaget började med att skära ner 80 procent av butiksnätet för att fokusera på sin onlineverksamhet. Nu har Henri Lloyd totalt fyra butiker kvar i England, från företagets "tidigare liv", och finns hos ett fåtal representanter i Sverige.
LÄS ÄVEN: All-in på e-handel: Henri Lloyd skär bort 80 procent av butiksnätet
Det man inte vill göra om den här gången, efter att bolaget har varit nära en konkurs, gäller främst temat återförsäljare, avslöjar Stina. Planen med fullt fokus på online handlar om att Henri Lloyd ska få ut sina produkter själv i sina egen kanal.
Henri Lloyds nya e-handel är öppen för global försäljning sedan start, men lokala anpassningar som valuta och språk är endast anpassade till företagets största marknader; England och Sverige. I intervjun nedan berättar Stina bland annat att företaget redan tittar på en bredare webbexpansion och vilken marknad som kommer att komma härnäst.