E-handeln ökar kraftigt och med den kommer tyvärr även en allt större mängd returer att hantera. Det märks inte minst på det allt större antalet tjänsteleverantörer, som alla vill hjälpa e-handlarna att minimera mängden returer.
Den mest kända är förmodligen Returnado, som hanterar returflödena hos en rad e-handelsföretag. Ett av dem är Royal Design, som anlitar företaget sedan ett år tillbaka. Under den tiden ska 29 procent av alla returer ha gjorts om till byten, enligt ett pressmeddelande från Returnado.
"Kommer att vara de mest lönsamma"
Men nu får Returnado konkurrens från företaget Yayloh, som lovar att minska e-handlarnas returer med 50 procent. Företaget beskriver sig själv som en “SaaS-plattform som hanterar köp och returer och samlar in och analyserar data i realtid för onlinehandlare”. Genom hjälpen med att analysera data ska e-handlarna få bättre möjligheter att kommunicera med sina kunder, varpå mängden felköp ska minimeras, är tanken. Bland dem som hittills har anslutit sig finns bland andra Grandpa och Eytys, som både delger positiva resultat.
Onlineförsäljningen blomstrar! Och jag tror starkt på att de flesta kunder som köper online bara vill ha rätt produkt i rätt storlek. Varumärken som kommer att fokusera på att serva sina kunder perfekt och göra dem till ”die hard” fans kommer att vara de mest lönsamma och framstå som vinnare, säger Sophie Aubard, grundare och vd på Yayloh, i ett pressmeddelande.
De flesta e-handlare ber redan om feedback i form av koder som “för stor” eller “för liten” när kunden väljer att returnera en vara, så vad är skillnaden med Yayloh?
För det första ber de flesta e-handlare sina kunder att fylla i ett returformulär och de digitaliserar inte returprocessen. Resultatet blir att datan aldrig tas om hand eftersom den hamnar i soptunnan på lagret. För det andra, även om datan samlas in digitalt så har många inte verktygen för att analysera den i realtid utan gör hellre månadsuppdateringar i excel, vilket mer är ett sätt att samla statistik.
Eftersom vi samlar in datan i realtid och analyserar den så ger det e-handlaren möjlighet att agera snabbt. Vi visar relevant data för e-handlaren direkt. Det vi tittar efter är “outlier products”, som det kallas inom datavetenskap.
Samlar kundernas feedback
Yayloh samlar även in kvantitativ data i form av kommentarer och presenterar den för e-handlaren i fråga.
Att samla in kundernas feedback i samband med returprocessen har ett högt värde eftersom det möjliggör för kundtjänsten att proaktivt engagera sig och ta hand om den besvikna kunden istället för att låta henne eller honom häva ur sig angående en dålig returupplevelse.
Sophie Aubard menar att Yaylohs tjänst bidrar till ökad hållbarhet i handeln.
Vi ser att vår produkt är det bästa alternativet för varumärken som bryr sig mycket om kundupplevelse och hållbarhet; vi vinner tydlig ”traction” i den kategorin. Vi skrev precis under med Barkalot, ett nytt, spännande varumärke för hundtillbehör som säljer uteslutande produkter tillverkade av veganskt läder och återvunna plastflaskor. Vi arbetar också med det första 100-procentigt veganska barnmärket i Europa, Babymocs, avslutar hon.