När H&M:s halvårsrapport presenterades i går fick företagets e-handel en hel del välförtjänt uppmärksamhet. Bolaget, som i sin helhet ökade med sju procent kom under perioden upp i en omsättning på 90,5 miljarder exklusive moms. Under samma period redovisade bolaget en vinst efter skatt på nära 8 miljarder kronor.
Det är oklart hur stor del onlinehandeln står för men enligt Svenska Dagbladet är H&M:s e-handel “större än befarat", och enligt uppgifter till tidningen är e-handelssatsningen lönsam. Uppgifter från VD:n Karl-Johan Persson gör dessutom gällande att e-handeln står för en “betydligt högre” andel än de 3 procent som det tidigare spekulerats i.
Ska växa med omnikanalskoncept
Hennes & Mauritz har under det senaste kvartalet öppnat e-handelssidor i nio nya länder; Slovenien, Kroatien, Estland, Lettland, Litauen, Luxemburg, Irland, Japan och Grekland. Bolaget har nu e-handel på 32 marknader, men kommer i höst att utöka till 34 länder då Kanada och Sydkorea läggs till gruppen. Under 2017 väntar ytterligare expansion av e-handeln.
- Kombinationen av starka märken, ett stort antal fysiska affärer på bra lägen och en framgångsrik e-handel sätter oss i en unik marknadsposition för fortsatt tillväxt. Även om e-handeln växer fort finns det fortsatt stor potential för H&M-koncernen att öppna fler butiker. Vårt fortsatta fokus är att växa genom både fysiska butiker och online, samtidigt som vi ska integrera de två försäljningskanalerna med varandra, säger Karl-Johan Persson i rapporten.
Det framgångsrika modeföretaget menar att vinsten under årets andra kvartal påverkats negativt av bland annat investeringskostnader, och att försäljningsökningen under perioden 1 mars-31 maj var lägre än förväntat. Men till SvD betonar Karl-Johan Persson att HM har “väldigt många bra saker på gång” och verkar överlag se ljust på framtiden.
- Det har varit ett utmanande halvår för modehandeln på många marknader men vi har ett fortsatt starkt självförtroende och utvecklar vårt erbjudande inom alla våra varumärken, säger han.