ANNONS

Hennes & Mauritz e-handel "större än befarat"

Hennes & Mauritz e-handel "större än befarat"
Karl-Johan Persson
FOTO: PETER JÖNSSON (CC BY 3.0)

Hennes & Mauritz e-handel växer stadigt och finns snart på 34 marknader runt om i världen.

ANNONS

När H&M:s halvårsrapport presenterades i går fick företagets e-handel en hel del välförtjänt uppmärksamhet. Bolaget, som i sin helhet ökade med sju procent kom under perioden upp i en omsättning på 90,5 miljarder exklusive moms. Under samma period redovisade bolaget en vinst efter skatt på nära 8 miljarder kronor.

Det är oklart hur stor del onlinehandeln står för men enligt Svenska Dagbladet är H&M:s e-handel “större än befarat", och enligt uppgifter till tidningen är e-handelssatsningen lönsam. Uppgifter från VD:n Karl-Johan Persson gör dessutom gällande att e-handeln står för en “betydligt högre” andel än de 3 procent som det tidigare spekulerats i.

Ska växa med omnikanalskoncept

Hennes & Mauritz har under det senaste kvartalet öppnat e-handelssidor i nio nya länder; Slovenien, Kroatien, Estland, Lettland, Litauen, Luxemburg, Irland, Japan och Grekland. Bolaget har nu e-handel på 32 marknader, men kommer i höst att utöka till 34 länder då Kanada och Sydkorea läggs till gruppen. Under 2017 väntar ytterligare expansion av e-handeln.

- Kombinationen av starka märken, ett stort antal fysiska affärer på bra lägen och en framgångsrik e-handel sätter oss i en unik marknadsposition för fortsatt tillväxt. Även om e-handeln växer fort finns det fortsatt stor potential för H&M-koncernen att öppna fler butiker. Vårt fortsatta fokus är att växa genom både fysiska butiker och online, samtidigt som vi ska integrera de två försäljningskanalerna med varandra, säger Karl-Johan Persson i rapporten.

Det framgångsrika modeföretaget menar att vinsten under årets andra kvartal påverkats negativt av bland annat investeringskostnader, och att försäljningsökningen under perioden 1 mars-31 maj var lägre än förväntat. Men till SvD betonar Karl-Johan Persson att HM har “väldigt många bra saker på gång” och verkar överlag se ljust på framtiden.

- Det har varit ett utmanande halvår för modehandeln på många marknader men vi har ett fortsatt starkt självförtroende och utvecklar vårt erbjudande inom alla våra varumärken, säger han.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se