Butikskedjan Hemtex rapporterar att de sett en försäljningsökning med 140 procent under Black Friday, vilket ska vara ett rekord för företaget.
- Onlineförsäljningen har haft en väldigt positiv utveckling, vilket inte minst syntes under Black Friday då Hemtex slog all time high och ökade med 140 procent, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Hemtex ska under en lång tid ha jobbat med sin omnikanal för att minska friktionen mellan företagets e-handel och butikerna. Detta arbete sägs nu bära frukt, vilket bland annat visat sig i en stark Black Friday.
Andelen e-handelskunder hos Hemtex som väljer att hämta ut ordern i butik ska vara mycket hög.
- Av de order som läggs via e-handel väljer 87 procent av kunderna att hämta ut sin leverans i butik, meddelar företaget.
"Går hand i hand med vårt miljöfokus"
Hemtex ska även ha möjlighet att plocka e-handelsorder i butik, vilket förstås också skapar snabbare leveranser. 44 procent av alla e-handelsorder ska i dagsläget plockas direkt i en Hemtex-butik.
- Även i en digital värld är det viktigt att vara nära kunden, vilket vi via vårt breda butiksnät är. Genom att hämta ut sin beställning i butik möjliggörs inte bara en snabbare leverans, du har som kund även möjlighet att direkt känna på kvalitéer och texturer. Dessutom håller vi nere antal transporter vilket går hand i hand med vårt miljöfokus, säger Anders Lorentzson, vd på Hemtex.