Koncernen ska nämligen testa att doppa fötterna på den tyska marknaden. Bolaget ska öppna en lokaliserad tysk nätbutik under Hemtex varumärke.
Vi har funderat på flera marknader, men valet föll på Tyskland eftersom det är en stor marknad där flera har provat sig fram tidigare. Och varorna passar tyska konsumenter bra, säger Kids vd Anders Fjeld till Netthandel.
Det starkaste varumärket
Anledningen till varför man inte valde Kid på den nya marknaden förklarar Anders såhär:
Vad gäller associationen som konsumenter i andra länder kan ha till Kid, är vår bedömning att ingen kommer att associera det med hemtextilier. Hemtex däremot, som tidigare har varit etablerat på andra marknader, här finns det kvarvarande associationer till hemtextilier, säger han.
Det ska även finnas en stor mässa i Tyskland vid namn Heimtextil, något som förmodligen inte skadar planerna noterar Netthandel.
"Svenskar med fritidshus"
Samtidigt som man lanserar en lokal sida i Tyskland så ska man även öppna en global engelsk Hemtex-sida, som ska känna av intresset från andra delar av världen. Den sajten ska dock inte få samma marknadsföringsmuskler som den lokala satsningen.
Vi har redan en del kunder från grannländerna, till exempel Danmark och Tyskland, och så har vi norrmän och svenskar med fritidshus utanför de marknader vi är etablerade i idag. Så med denna webbplats gör vi vårt sortiment tillgängligt både för de som känner oss och de som inte känner oss sedan tidigare, berättar Anders Fjeld.
Läs mer om satsningen på Netthandel, där det bland annat avslöjas hur man tänkt lösa logistiken från huvudlagret i Sverige.