Hemtex ökade rejält online – koncernen slog all-time-high

"Online-andel på 12,8 procent".

Hemtex hade ett starkt fjärde kvartal och ökade försäljningen med nära 12 procent till totalt 484,7 miljoner norska kronor (nästan likvärdig med svenska kronan i skrivande stund). Online så var försäljningen stark och tog ett kliv uppåt med nära 25 procent, till strax över 78 miljoner norska kronor.

Tillväxten under kvartalet accelererades ytterligare av vår satsningar inom omnikanal och vår kategori-utveckling, skriver den norska ägaren Kid om koncernens prestation.

Annons

Tillväxten för Hemtex låg i större varukorgar samt kampanjen kring 50-årsjubileet som genomfördes i oktober. Rörelseresultatet (ebitda) för det fjärde kvartalet landade på 144 miljoner norska kronor.

För helåret 2023 så steg Hemtex omsättningen till 1,29 miljarder, en ökning med strax över 3 procent. Detta med ett rörelseresultat på 269 miljoner norska kronor.

Hela koncernen som innefattar norska Kid och svenska Hemtex ska ha haft ett fenomentalt fjärde kvartal

Under det fjärde kvartalet nådde våra intäkter all-time-high på 1253 miljoner norska kronor med en onlineförsäljning på över 150 miljoner norska kronor, vilket motsvarar en online-andel på 12,8 procent, skriver Kid.

Annons