Betalbolaget Klarna har återigen tagit tempen på e-handeln och kan konstatera att försäljningen av hem- och trädgårdsprodukter ökat med 47 procent under juni månad. Fenomenet hemester har uppenbarligen gett ett uppsving för e-handlare inom hemmafixarsegmentet och kedjan Bolist berättar om ett rejält uppsving i e-handeln.
Under maj månad ökade försäljningen hela 200 procent i jämförelse med föregående år på Bolist.se, vilket är otroligt roligt, och även juni har fortsatt långt över förväntan, säger Emilie Arvidsson, Digitalt ansvarig på Bolist och Järnia, i en kommentar till Klarnas siffror.
Bolist berättar samtidigt vilka kategorier som går bäst.
Vi har sålt bra från samtliga kategorier men produkter inom trädgård och utemiljö, såsom trädgårdsmaskiner, trädgårdsprodukter, växthus och maskinverktyg stack ut under våren, säger Emilie Arvidsson.
Precis som inom mathandeln så ser man även att det är många äldre som den senaste tiden hittat till hemmafixarbutikerna på nätet. Enligt Klarnas siffror står de som är 56 år eller äldre nu för mer än en fjärdedel (26%) av alla onlineköp inom hem och trädgård.
Vi ser en tydlig trend överlag med att äldre åldersgrupper står för en allt större del av köpen på nätet, och det gäller även hem och trädgårdsprodukter. Den utvecklingen har gått ännu snabbare det här året på grund av restriktionerna under coronapandemin, men sett ur ett längre perspektiv handlar det framförallt om att äldre konsumenter blir allt flinkare på nätet och börjar använda onlinehandeln som ett komplement till fysiska butiker, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.