Vi kunde nyligen berätta om hur Amazons hushållsknappar Dash dubblats till antalet. Knapparna ska enligt vissa undersökningar inte användas speciellt mycket av kunderna. Amazon hävdar dock motsatsen och man ska nu få in två order i minuten via de, enligt många, konstiga knapparna.
Redan vid lansering av hushållknapparna förklarade vi hur det givetvis inte bara handlar om att konsumenter ska fylla sina hem med små plastknappar för att beställa en specifik produkt, från ett specifikt varumärke.
Bakom Dash knapparna finns en tjänst som kallas Dash Replenishment Service som hårdvarutillverkare kan använda. Tanken är till exempel att tvättmaskiner och skrivare ska kunna beställa påfyllningsmaterial själva när de känner att det börjar ta slut. Vi har redan fått se sådana maskiner börja säljas.
It's all about the data
Fast Company lyfter nu ytterligare en fördel med Dash som man inte ser vid första anblicken. Knapparna handlar som med mycket annat om datan de genererar.
Enligt analytiker så ska Dash-knapparna inte nödvändigtvis handla om att sälja utan mer om att lära sig mer om kunderna och deras köpmönster.
Att kunna se exakt när konsumenter beställer en ny förbrukningsvara kan vara värdefullt för Amazon på flera olika plan. De kan även se i vilka mängder olika kunder beställer och kan därmed justera förpackningsstorlekarna därefter.
Kan tipsa kunder om att fylla på
Fast Company ger exempel som att Amazon kan utnyttja datan för att aktivt kontakta kunderna och tipsa om när deras produkter börjar ta slut. De kan göra sin prenumerationstjänst Subscribe & Save mycket smartare med en stor mängd Dash-data som bas.
Amazons smarta högtalare Alexa skulle med hjälp av datan kunna tipsa om att lägga en order på vissa produkter genom att ha lärt sig liknande kunders köpmönster.
En mer futuristisk idé är även att Amazons skulle kunna bygga in knapparna i själva produktförpackningarna. Engångsknappar som sedan slängs tillsammans med varan när den är slut.
Den större bilden som målas upp är dock att Amazon helt enkelt vill få en inblick i kundernas vardag och över tid kunna se hur köpbeteenden förändras och utvecklas. Data som Amazon skulle kunna använda för att utveckla flera av sina tjänster och förmodligen även skapa helt nya.