ANNONS

Hemliga lådan som skapar kunder i sociala medier

Hemliga lådan som skapar kunder i sociala medier

Mari-Linn Stenlund ville hitta nya utmaningar i livet och sade upp sig ifrån sitt jobb, utan att ha något nytt på horisonten. Detta livsval i kombination med en påse te gav bränsle till vad som idag är Testagram. En prenumerationstjänst som för 99 kronor per låda erbjuder kunderna spänningen att köpa grisen i säcken.

ANNONS

Nu är det inte längre grisen i säcken man köper via Testagram för de flesta vet att man får ta del av nya spännande förbrukningsvaror ungefär varje månad. På Testagrams hemsida listar man även tidigare produkter i boxarna.

Mari-Linn har en bakgrund inom marknadsföring och inför utskicket av den första Testagram-boxen hade hon redan flera hundra prenumeranter. Dessa berättar hon, i veckans avsnitt av Ehandelspodden, köpte verkligen grisen i säcken för då var innehållet högst ospecificerat.

Lyssna nu!

5000 prenumeranter

Sedan den första Testagram-lådan skickades ut för ungefär ett år sedan har prenumeranterna ökat till över 5000. Detta utan någon direkt marknadsföring utöver den som Mari-Linn själv gjorde i början. De hemliga lådorna är uppenbarligen en snackis i sociala medier.

I veckans avsnitt av Ehandelspodden får vi alltså träffa grundaren av Testagram, Mari-Linn Stenlund. Hon berättar om hur företagets startades, hur man får spinn i sociala medier, och vart företaget är på väg. Som många andra företag började det med en hel del fotarbete.

Bakom Testagram finner vi även Tim Svensson som var med och grundade e-handelsplattformen E-butik, han stöttar projektet finansiellt och bidrar med sitt e-handelskunnande.

Svårare än man kan tro

Även om Mari-Linns styrka är marknadsföring så får vi i Ehandelspodden också ta del av hur man löst logistiken. Affärsmodellen är ganska bra med tanke på att produkterna är gratis och kunderna betalar 99 kronor, men det är inte heller så enkelt som man kan tro. Mari-Linn erkänner att saker och ting var svårare än hon hade tänkt sig när hon startade.

Mest intressant kan den bakomliggande planen vara. Att göra Testagram till en form av produkttestningsplattform för företag. I dag är det mest för att nå ut till konsumenterna med nya produkter. Samt att få feedback på dem, även om det absolut inte ska vara något krav. Mari-Linn är tydlig med att allt bör vara genuint och inte tvingat för att få bäst genomslag.

Det ska vara mycket svårt att få kundernas fokus eller intresse för nya produkter på plats i butik. Testagram ska lösa detta genom en kombination av e-handel, sociala medier och överraskningar i brevlådan. Missa inte veckans avsnitt av Ehandelspodden där ni får veta allt om denna nya spännande tjänst.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se